Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi ska söka skuldsanering och jag undrar om någon vill vara vänlig att berätta hur man gör.
Ser att man skickar in ansökan på deras hemsida, men sen då? har man alltid samtal med en handläggare , måste man prata på telefon? Glömmer alltid hälften och känns som om jag har noll koll på allt.. vill gärna kommunicera skriftligt, går det tror ni?
Verkar finnas personer här som varit väldigt noggrann med sina ansökningar. Och har fått inledande utan kontakt med handläggaren. Men tror det är ganska ofta som handläggaren ringer 1:a gången för att checka av läget.

Vad händer med delgivningar som ligger hos kronofogden om man blir beviljad inledande skuldsanering?

Ni som fått besked om att ni fått skuldsanering beviljad/avslag, hur har ni fått beskedet? Har er handläggare hos KF ringt upp er, eller får man besked via brev?
Jag fick inledande den 19 februari, borde jag inte snart få besked? Är sååå jobbigt med denna väntan.

Ni som fått besked om att ni fått skuldsanering beviljad/avslag, hur har ni fått beskedet? Har er handläggare hos KF ringt upp er, eller får man besked via brev?
Jag fick inledande den 19 februari, borde jag inte snart få besked? Är sååå jobbigt med denna väntan.

Jag läste mitt namn i poit och sen fick jag hem papper på att den blivit beviljad. :)

Min handläggare ringde upp mig & berättade ! Bästa samtalet EVER. Några dagar därefter kom beslutet i brevlådan oxå. :)

När jag fick avslag så ringde handläggaren inte utan fick hem ett brev bara.

Det tar TID ! Jag fick inledande den 22:a mars - beslutet togs den 2:a juli.

Inga konstigheter längs resan - bara ytterst sega borgenärer !

Har du fått ditt förslag till skuldsanering.?

Nån här som fått skuldsanering trots att den inte har ett heltidsjobb bakom sig? Att man jobbat mindre än heltid så länge att man inte får från a-kassa upp till heltid.

Jag har fått inledande idag vad händer nu? Behöver jag skriva under delgivningar som kommer från olika inkasso o skicka in ? De som skickar krav o påminnelser ska jag skriva till dem att jag har inledande o inte ska betala? Hur gör ni?

Jag har fått inledande idag vad händer nu? Behöver jag skriva under delgivningar som kommer från olika inkasso o skicka in ? De som skickar krav o påminnelser ska jag skriva till dem att jag har inledande o inte ska betala? Hur gör ni?
Du ska skriva under och skicka in om det kommer några. Du kan skriva på dom att du har inledande skuldsanering.
Dvs på de som kommer från kronofogden.

Idag efter nästan 3 månader sen jag ansökte om skuldsanering fick jag sms och samtal om att dom påbörjar handlägga min ansökan.

hur lång tid kan de ta tills man får inledande? Eller avslag om de blir så.

Idag efter nästan 3 månader sen jag ansökte om skuldsanering fick jag sms och samtal om att dom påbörjar handlägga min ansökan.

Ingen kan svara hur lång tid det tar, ungefärliga siffror finns på KF:s hemsida om du söker

Ingen kan svara hur lång tid det tar, ungefärliga siffror finns på KF:s hemsida om du söker

Tänkte om någon precis fått ett beslut om inledande och isåfall hur lång tid det tog från handläggning påbörjades. Så har man ett litet hum iaf

Tänkte om någon precis fått ett beslut om inledande och isåfall hur lång tid det tog från handläggning påbörjades. Så har man ett litet hum iaf

Jag fick inledande 29:e nov och beslut den 8:e mars. Fast inte i år, men ett hum iaf. ;)

Jag fick inledande 29:e nov och beslut den 8:e mars. Fast inte i år, men ett hum iaf. ;)

ok, men jag menar från när en handläggare börjat med ansökan tills man fått inledande eller avslag om de blir så. Alltså inte tiden från inledande till ett beslut.

ok, men jag menar från när en handläggare börjat med ansökan tills man fått inledande eller avslag om de blir så. Alltså inte tiden från inledande till ett beslut.

Brukar bara ta ett par dagar om inget oförutsett händer, som för mig då min handläggare ”tvingades” vabba ett par dagar...

Jag fick inledande den 19/2, fick då sms samt blev uppringd. Den 21/2 fanns jag i Poit. Den 3/4 fick jag förslag på skuldsanering som jag då skickade in meddetsamma. Och nu väntar jag bara på besked, vilket tycks ta olika lång tid. Jag har tittat på Poit, gjort avancerad sökning och sökt på de som fick inledande ungefär samtidigt som mig (ha två fönster öppna så blir det lättare att söka). Det är en del som har fått beslut om skuldsanering, därför hoppas jag också på att det snart är min tur. Men sen finns det också de som fick inledande i december och som fått godkänd först nu.
Lycka till!

Min handläggare ringde upp mig & berättade ! Bästa samtalet EVER. Några dagar därefter kom beslutet i brevlådan oxå. :)
Jag kan tänka mig känslan då det där samtalet kom :):faceheart:. Hoppas också på att få det där samtalet snart :D

Jag fick inledande den 19/2, fick då sms samt blev uppringd. Den 21/2 fanns jag i Poit. Den 3/4 fick jag förslag på skuldsanering som jag då skickade in meddetsamma. Och nu väntar jag bara på besked, vilket tycks ta olika lång tid. Jag har tittat på Poit, gjort avancerad sökning och sökt på de som fick inledande ungefär samtidigt som mig (ha två fönster öppna så blir det lättare att söka). Det är en del som har fått beslut om skuldsanering, därför hoppas jag också på att det snart är min tur. Men sen finns det också de som fick inledande i december och som fått godkänd först nu.
Lycka till!

När fick du sms/samtal att dom började handlägga din ansökan?

Du kan nog räkna med att beslut tas ganska omgående så kolla poit. Det skulle inte förvåna mig om du står med på fredag alt i början på nästa vecka om det blir ett inledande.

Du kan nog räkna med att beslut tas ganska omgående så kolla poit. Det skulle inte förvåna mig om du står med på fredag alt i början på nästa vecka om det blir ett inledande.
Ok, vilken tid är då detta? Som gäller 3 månader alltså.

Från att vi har tagit emot din ansökan tills du får besked om att vi har gått vidare med den eller avslagit den.

Uppdaterat den 11 maj.

Handläggningstid just nu

3 månader

Ok, vilken tid är då detta? Som gäller 3 månader alltså.

Från att vi har tagit emot din ansökan tills du får besked om att vi har gått vidare med den eller avslagit den.

Uppdaterat den 11 maj.

Handläggningstid just nu

3 månader
Tid ?

Okej, missförstod visst. Jag skickade in ansökan i april och fick inledande i nov. Men när jag ansökte var det iofs längre handläggningstider. :thinking:

Okej, missförstod visst. Jag skickade in ansökan i april och fick inledande i nov. Men när jag ansökte var det iofs längre handläggningstider. :thinking:

Nu missförstod du igen ;)

Inte från när du skickat in den.
Utan från när man får bekräftat från kronofogden att dom börjat handlägga den tills man fått inledande/avslag

Utan från när man får bekräftat från kronofogden att dom börjat handlägga den tills man fått inledande/avslag

Om inte jag missminner mig, så är inte detta första gången som Du har fått inledande skuldsanering” eller hur?
Det är verkligen svårt att veta hur handläggarna arbetar. De kan arbeta med din ansökan flera veckor innan dom tar kontakt eller så tar de kontakt direkt när dom börjar med Din ansökan...
Ingen här ute kan svaret på frågan...

Om inte jag missminner mig, så är inte detta första gången som Du har fått inledande skuldsanering” eller hur?
Det är verkligen svårt att veta hur handläggarna arbetar. De kan arbeta med din ansökan flera veckor innan dom tar kontakt eller så tar de kontakt direkt när dom börjar med Din ansökan...
Ingen här ute kan svaret på frågan...

Har fått inledande förut ja.

Men min fråga var,
Från när man fått ett besked från kronofogden att dom börjat handlägga ansökan, tills man fått besked om inledande eller avslag.
Hur lång den tiden varit för dom som fått de nu på senare tid.
Har förklarat de ett antal gånger nu, men svårt att förstå tydligen.
Och ja, jag förstår det kan variera.

men men, vi gömmer det.

Men min fråga var,
Från när man fått ett besked från kronofogden att dom börjat handlägga ansökan, tills man fått besked om inledande eller avslag.

men men, vi gömmer det.

tre månader från att dem tagit emot den, enligt deras hemsida.

https://www.kronofogden.se/Handlaggningstider.html

Det skrev jag att det kommer ta någon/några dagar.

Detta inlägget...

Men min fråga var,

men men, vi gömmer det.

Det tog några dagar för mig, var i april för mig.

Tack! :)

Inga 3 månader alltså så med andra ord

Från att jag ansökte till handläggaren ringde så tog det 11 veckor.
Sen när hon hade ringt till att jag fick brev om beslut så tog det några dagar. Blev tyvärr avslag för mig den här gången :/

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp