• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Fast byte till billigare boende har varit något som setts som något positivt.
Det fattar jag. Det hade säkert även jag kunnat göra men lät bli och uppgav ändå att jag ”gjort allt jag kunnat”.
Hade jag däremot fått avslag pga för hög boendekostnad hade det dock varit en annan femma och jag hade fått agera utifrån det. Håller dock fast vid att det inte fyller något syfte innan föreläggandet gjorts.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Tack! Kommer göra det oavsett svar iofs haha, men hade ju varit trevligt om det var ”mer brukligt” att få avslag och kunna spara undan det sista året.

Har en intressant mening i mitt beslut ”även om X arbetat heltid med tidigare inkomst (43tkr) hade X varit kvalificerat insolvent för lång tid framöver” (fick skuldsanering som 100% arbetslös) med förkortad betalplan mht barn.
Inget att tacka för såklart :)
Det håller jag med om, min önskan just nu är att det blir november så jag får den löneförhöjning jag blivit lovad sen jag började nya jobbet.. Lämpligt nog ligger den under vad som bör omprövas så jag tror jag hoppar omprövning i november, levt på under existens minimum sen förra november då jag av enfald inte omprövade när jag "frivilligt" gick ner i lön.. Har dock satt mig i sitsen att jag behövt skuldsätta mig privat.. Så det misstaget gör jag inte om

Den meningen i ditt beslut tycker jag du kan trycka på om du gör en omprövning år fem och du har bättre inkomst, för mtp hur de resonerade om din dåvarande inkomst känns det ju knepigt om de skulle resonera annorlunda år fem, om du inte skulle bli statsminister och tjäna runt 200k i månaden
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Inget att tacka för såklart :)
Det håller jag med om, min önskan just nu är att det blir november så jag får den löneförhöjning jag blivit lovad sen jag började nya jobbet.. Lämpligt nog ligger den under vad som bör omprövas så jag tror jag hoppar omprövning i november, levt på under existens minimum sen förra november då jag av enfald inte omprövade när jag "frivilligt" gick ner i lön.. Har dock satt mig i sitsen att jag behövt skuldsätta mig privat.. Så det misstaget gör jag inte om

Den meningen i ditt beslut tycker jag du kan trycka på om du gör en omprövning år fem och du har bättre inkomst, för mtp hur de resonerade om din dåvarande inkomst känns det ju knepigt om de skulle resonera annorlunda år fem, om du inte skulle bli statsminister och tjäna runt 200k i månaden
Håller tummarna att det går vägen för dig :) Beklagar att du behövt låna dock.

Jag hade också ett underskott på ca -1500:- i betalplanen inledningsvis och fick 0-beslut som jag sedan omprövade då jag gick plus 3000:- med deltidsjobb. Då drogs underskottet av och månadsbeloppet blev ca 1200:- istället. Kanske kan vara bra info för dig inför att skippa omprövning.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Håller tummarna att det går vägen för dig :) Beklagar att du behövt låna dock.

Jag hade också ett underskott på ca -1500:- i betalplanen inledningsvis och fick 0-beslut som jag sedan omprövade då jag gick plus 3000:- med deltidsjobb. Då drogs underskottet av och månadsbeloppet blev ca 1200:- istället. Kanske kan vara bra info för dig inför att skippa omprövning.
Tack snälla :face3hearts:

Tack för info! Jag ska ha det i bakhuvudet, det är ju som många andra skrivit - bättre ta det säkra före det osäkra så det inte slår undan bena på en sen ^^ (Korrekturläst säkert fem gånger för ett glas vin blev fort fler med gott sällskap :facejoy:)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 198
Mottagna reaktioner
12 759
Poäng
9 787
Min rådg

Min skuld rådgivare har sagt att jag ska göra så, plus jag hört att det påverkar mina framtida chanser att få skuldsanering. Jag har ansträngt mig.
Ansträngt dig på lite fel saker. Du måste försöka få betalt av sonen
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 669
Mottagna reaktioner
947
Poäng
787
Ansök om föreläggande. Sluta hitta på masa olika grunder till att saker är andras fel och att du inte kan göra något.

Han kommer försöka m skuldsanering! Men vad hjälper det mig! Vem vill vara så grym mot en spelberoende! Risken är att den tar livet av sig
O att bli medberoende är också en sjukdom.
Verkar som ingen förstår.
Jag har läst att några har fått skuldsanering efter en tid utan att anmäla den beroende.
Jag har ingen offerkofta det är så tragiskt och traumatiskt allt.
Hur tufft det än är så måste du lämna in om betförläggande till KFM mot din son och kräva in betalning för pengarna. Söker han också skuldsanering så blir det ju en skuld till dej som också ska ingå i en ev sanering för dej. @Lasseman får rätta mej här om jag har fel.
Jag förstår att det är det sista man vill mot sina barn men vad har din son gjort mot dej? Vänd på frågan. Har har genom sitt missbruk fått dej att låna en massa pengar som nu gör att DU har hamnat i ekonomiskt kaos.. För söker du Skuldsan måste du visa att du försökt kräva pengarna tillbaka. Du kan lämna in att du har en skuld på din son utan att du behöver prata med honom först. Annars blir det avslag.
Det hjälper inte att älta om o om igen. Kom igen nu! OCh din son behöver lära sej den hårda vägen för att ta tag i sin situation.
VI är inte elaka mot här inne. Vi försöker bara få dej att förstå och att komma upp ur gropen så du kan börja se saken ur andra perpesktiv.
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
336
Mottagna reaktioner
44
Poäng
167
Kan ni förklara hur inledande skuldsanering fungerar
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Hur åtgärdade du det och vad skrev du som orsak i överklagandet.?
Jag skrev i överklagandet att jag hade börjat kräva exet på underhåll och så påtalade jag att jag var fri att göra vad jag ville med de pengar jag fick behålla, dvs de extra kostnader som uppstod för att sonen pluggade på annan ort. Det var säkert något mer men jag kommer inte ihåg mer. Men
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp