Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad jag förstått så tittas ansökan på innan man ringer upp. Insolvens ser man direkt men skäligheten framkommer inte så jag ser absolut en vinning i att det finns på pränt.

Och exakt därför kan man skicka in det eftersom det inte behövs, så är alla nöjda

Summeringen av det där är nog att man inte har så stor nytta av personligt brev, och att man tog bort den delen vid elektronisk ansökan av en anledning. En del ska absolut skicka in ett ändå, och mailar då in det eftersom man inte har någon automatisk funktion för personliga noteringar.
Sen brukar vissa fundera över om det behövs och bli uppstressad av de funderingarna och därför skicka in ett personligt brev.

Summa är typ att eftersom det inte ses som nödvändigt så skickar man in det.
Förstår inte varför man skickar in brevet, kronofogden har tillräckligt att sköta ansökningar än att läsa, bedömningen kommer inte ifrån brevet.

Förstår inte varför man skickar in brevet, kronofogden har tillräckligt att sköta ansökningar än att läsa, bedömningen kommer inte ifrån brevet.

Det var ungefär samma slut som det jag skrev det, att man skickar in eftersom det inte behövs.

Tackar vår skapare att det inte finns mycket till fritextfält på redogörelsen för löneutmätning. Räcker att vissa ändå tar sig tid att skriva handskrivna brev på många sidor som man får sitta och läsa igenom för att se så det inte finns något som måste hanteras insmuget på sida 4. Som regel läser man skilsmässan 93, en låghalt hund och orimligt pris på kaffe, och kan sedan summera alla papper med "hyran 4876 kr, check"

Nu är det äntligen september, vilket är den månad jag räknat med att de ska höra av sig på.
Får se hur det blir med den saken, även om jag hoppas att de sker snarare än senare.

Jobbigast är kanske att man inte på förhand kan veta hur det kommer gå, läst om flera som fått avslag. Men många verkar även få igenom det hela. Även om en hel del verkar ansöka flera ggr.
Har känt mig rik senaste månaden. När jag loggar in på banken och ser att det finns pengar kvar. Detta efter att jag släppt alla lån.
Bara vetskapen av att oavsett utfall, kommer jag leva på minimalt med pengar och ändå ha mer pengar över varje månad, än vad jag haft innan är lugnande.

Har en fundering: Om skusan mot förmodan skulle se direkt att ansökaren inte är insolvent, ringer de ändå eller kommer det bara ett brev med avslag?

Har en fundering: Om skusan mot förmodan skulle se direkt att ansökaren inte är insolvent, ringer de ändå eller kommer det bara ett brev med avslag?
Jag tänker att det inte finns någon anledning att ringa då men samtidigt så kanske man vill dubbelkolla så att uppgifterna stämmer.

För mig som har haft gamla saneringen och skickade in ett personligt brev var i princip allt de skrev i mitt beslut saxat från mitt brev.

Både personligt brev och skuldrådgivare förstår jag mig inte alls på, vad poängen egentligen är. Jag kan verka hård och cynisk i det jag skriver men alla människor är olika och olika bakgrunder till sin skuldsättning, absolut men ändå.

Jag kan tycka att (som tex för min egen del) har man varit så jävla dum att ta en massa lån så ska jag också ta mitt egna vuxna ansvar att ta reda på var mina lån ligger och även kunna fylla i en simpel elektronisk ansökan på Kronofogdemyndigheten hemsida utan hjälp av en skuldrådgivare. Vilket jag även gjorde. Behöver ingen kommunanställd som sitter bredvid och talar om för mig att "ja kaffesump här fyller du i så och så". Jag skulle känna mig gravt handikappad om jag behövde hjälp med att fylla i en ansökan.

Personligt brev. Det låter mer som att när man skriver det så ska det vara någon sorts snuttefilt att Kronofogdemyndigheten ska tycka synd om en och sedan berättar man sin historia kring skulderna på tio A4-ark liksom.

Jag ansökte själv via Kronofogdemyndigheten hemsida. Jag tog själv reda på var mina skulder låg någonstans. Skrev inget personligt brev för det fanns ingenstans att bifoga ett sådant eller en ruta med fritext och max 2500 ord. Min historia och orsaken till mina skulder tog mig en minut att berätta på tfn med min handläggare "skulderna uppkom pga av vi blev lurade på ett bostadsköp i Norge men också överkonsumtion". Punkt slut.

Både personligt brev och skuldrådgivare förstår jag mig inte alls på, vad poängen egentligen är. Jag kan verka hård och cynisk i det jag skriver men alla människor är olika och olika bakgrunder till sin skuldsättning, absolut men ändå.

Jag kan tycka att (som tex för min egen del) har man varit så jävla dum att ta en massa lån så ska jag också ta mitt egna vuxna ansvar att ta reda på var mina lån ligger och även kunna fylla i en simpel elektronisk ansökan på Kronofogdemyndigheten hemsida utan hjälp av en skuldrådgivare. Vilket jag även gjorde. Behöver ingen kommunanställd som sitter bredvid och talar om för mig att "ja kaffesump här fyller du i så och så". Jag skulle känna mig gravt handikappad om jag behövde hjälp med att fylla i en ansökan.

Personligt brev. Det låter mer som att när man skriver det så ska det vara någon sorts snuttefilt att Kronofogdemyndigheten ska tycka synd om en och sedan berättar man sin historia kring skulderna på tio A4-ark liksom.

Jag ansökte själv via Kronofogdemyndigheten hemsida. Jag tog själv reda på var mina skulder låg någonstans. Skrev inget personligt brev för det fanns ingenstans att bifoga ett sådant eller en ruta med fritext och max 2500 ord. Min historia och orsaken till mina skulder tog mig en minut att berätta på tfn med min handläggare "skulderna uppkom pga av vi blev lurade på ett bostadsköp i Norge men också överkonsumtion". Punkt slut.

För min del hade det inte gått att berätta på ett par minuter i telefonen då jag inte hade klarat av att få med helheten vid samtalet utan det. Snuttefilt eller ej hjälpte det mig att klara av att genomföra samtalet då jag även vid den tiden tampades med djup förlossningsdepression. Så jag är tacksam över att jag bifogade brevet då det va lättare att ha det som grund och svara på de frågor om situationen som handläggaren hade.

Du har väldigt lustiga och annorlunda hypotetiska frågeställningar må jag säga. 😛

Det jag var lite ute efter är väl egentligen det här med att nya skulder inte få uppstå mitt i en sanering. Men om man själv har sparat ihop till pengarna och skulden inte fastställs via KFM utan bara via en tvist eller rättegång så borde det inte vara något problem.

Man lär så länge man lever!

Blev uppringd nu angående min skuldsanering. Kändes ju som ett polis förhör !
Tror inte på inledande då jag har en relativ ny skuld på 10000 sen har jag betalt vad jag kunnat , de ska man tydligen inte göra utan låta allt gå till Kf .

Blev uppringd nu angående min skuldsanering. Kändes ju som ett polis förhör !
Tror inte på inledande då jag har en relativ ny skuld på 10000 sen har jag betalt vad jag kunnat , de ska man tydligen inte göra utan låta allt gå till Kf .

Hur gammal är du?
Hur mycket skulder i kronor hade du?

52 och ca 1,3 ’ i skuld
Men fick faktiskt på Kivra nu att de beslutat om inledande !
Men får väl avslag sen då , inte alls negativ haha
Stort stort grattis!
De flesta som får inledande får beviljad skuldsanering så försök nu att njuta av din inledande skuldsanering.
Jag är också 52 men har gjort fyra år på min sanering.

Stort stort grattis!
De flesta som får inledande får beviljad skuldsanering så försök nu att njuta av din inledande skuldsanering.
Jag är också 52 men har gjort fyra år på min sanering.
Tack Ska försöka detta , de är de nya lånet som kan ställa till de i såfall, men detta är ju en bit på vägen så skönt .

härligt för dig att bara ha ett år kvar och hoppas de gått bra under tiden .

Tack Ska försöka detta , de är de nya lånet som kan ställa till de i såfall, men detta är ju en bit på vägen så skönt .

härligt för dig att bara ha ett år kvar och hoppas de gått bra under tiden .
Det nya lånet, har ni pratat om det eller det blir först när borgenärerna skickar in som detta syns ?

Det nya lånet, har ni pratat om det eller det blir först när borgenärerna skickar in som detta syns ?
Han frågade om jag slutat låna och de har jag sa även summan men trodde de var i slutet av -21 och de var senare såg jag tyvärr .
Sa även att de var till att betala gamla lån inget annat .

52 och ca 1,3 ’ i skuld
Men fick faktiskt på Kivra nu att de beslutat om inledande !
Men får väl avslag sen då , inte alls negativ haha
Grattis, samma tankar här. Räknar med ett avslag, försöker intala mig att då kanske man inte blir så besviken men hoppas såklart det går hela vägen.

6/6 har betalt de jag kunnat men enl. Handläggaren ska man låta allt gå till Kf
Där har vi fått olika information, när jag ringde KF och frågade hur jag skulle göra så sa dem att det bestämmer du själv, för oss påverkas inte din ansökan om det kommer in ärenden hos oss eller inte så länge det inte är nya ärenden från nya aktörer som inte är med i din ansökan, så jag har betalat till dem jag kunnat och struntat i resten, vi får väll se vad de säger, han jag pratade sa att det är inte troligt att något ärende hinner komma in till dem, så han sa att de flesta släpper allt, men det där bestämmer man själv.

Jag skulle vilja släppa allt men har valt att fortsatt betala på de 2 lånen som jag har gemensamt med andra, samt kreditkorten och köp jag gjort på avbetalning.
Men Credento, Konsumentkredit, Viaconto, Loanstep, Sms-pengar, Monetti, Farilo, Betalkoll, Flexlimit, Thorn, de har fått min sista krona.

Rätt eller fel, ingen aning men så har jag gjort iaf.

Jag har läst om personer som bara fått brev om avslag. Jag skulle tro att dom inte ringer vid varje avslag speciellt inte om det är tydligt på en gång att någon inte uppfyller kraven.

Dom ska försöka ringa till alla vad jag förstått

Där har vi fått olika information, när jag ringde KF och frågade hur jag skulle göra så sa dem att det bestämmer du själv, för oss påverkas inte din ansökan om det kommer in ärenden hos oss eller inte så länge det inte är nya ärenden från nya aktörer som inte är med i din ansökan, så jag har betalat till dem jag kunnat och struntat i resten, vi får väll se vad de säger, han jag pratade sa att det är inte troligt att något ärende hinner komma in till dem, så han sa att de flesta släpper allt, men det där bestämmer man själv.

Jag skulle vilja släppa allt men har valt att fortsatt betala på de 2 lånen som jag har gemensamt med andra, samt kreditkorten och köp jag gjort på avbetalning.
Men Credento, Konsumentkredit, Viaconto, Loanstep, Sms-pengar, Monetti, Farilo, Betalkoll, Flexlimit, Thorn, de har fått min sista krona.

Rätt eller fel, ingen aning men så har jag gjort iaf.
Jag har ju också gjort så ! Jag vet inte vad som är rätt , de verkar olika från handläggare till handläggare …

Jag har ju också gjort så ! Jag vet inte vad som är rätt , de verkar olika från handläggare till handläggare …

Ja förstår . De verkar vara olika men han tyckte jag skulle ha pengar att leva för .
Men jag har betalt vad jag kunnat varje månad .
Nu ska du inte betala något och du kommer att få behålla allt I september då du börjar betala i oktober.

Jaså, jag kanske minns fel då. 😳

Jag vet inte hur det görs i praktiken. Men jag har inget minne av att någon här sagt att man fått beslut utan förvarning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp