• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Utmätningsförrättning

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
Kan säga att när jag hade löneutmätning för ett par år sedan var jag i behov av att göra en större lagning på min bil som jag är beroende av och sökte anstånd. Fick nej, gick vidare till rätten. Fick nej.
Det fick bli så att jag kunde inte laga den och besiktiga om den, utan körde obesiktigad i 6 månader tills jag lyckades skrapa ihop till delar.
Fruktansvärd känsla.
Finns ingen pardon, oavsett varför man har löneutmätning.
Fruktansvärd! Helt otroligt att de inte tillåter en laga sin bil. Nu vet jag såklart att man satt sig själv i skiten (i de flesta fallen) men köpa ny säng pga vägglös eller kunna laga sin trasiga bil, tycker jag man borde kunna göra.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Om bilen behövs för att ta sig till jobbet har jag för mig att det kan medges anstånd för det, men det var länge sedan jag hade frågan på bordet.
 

magdaa

Kunnig medlem
Poäng: 467
Blev medlem
4 Februari 2018
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
330
Poäng
467
Om bilen behövs för att ta sig till jobbet har jag för mig att det kan medges anstånd för det, men det var länge sedan jag hade frågan på bordet.

Jag har bilen för att komma till jobbet..
Jag har levt som ensamstående i 15 år och jag har inte levt något utsvävande liv. Tråkiga omständigheter har gjort att jag inte mäktat med min ekonomi. Så jag va rejält i botten då. Nu har jag som tur är skuldsanering och ser att om några år kanske min tid kommer. Och mår bättre nu som tur är, även om det är tufft.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Jag har bilen för att komma till jobbet..
Jag har levt som ensamstående i 15 år och jag har inte levt något utsvävande liv. Tråkiga omständigheter har gjort att jag inte mäktat med min ekonomi. Så jag va rejält i botten då. Nu har jag som tur är skuldsanering och ser att om några år kanske min tid kommer. Och mår bättre nu som tur är, även om det är tufft.

Kämpa på Bästa Magdaa... :)
Min första löneutmätning EVER börjar nu på september lönen... 19622kr kommer dom dra... :( Känns oerhört tungt! I helgen sjönk ja som en sten...och sorgen över situationen blev mig övermäktig, men ja e en stark person och lyckades resa mig upp igen! :)
Svårt dock när inget ljus i tunneln kan ses...men en dag i taget... :)
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Dock känns de som att lössen har hoppat genom skärmen & upp på mig, för de va ju fasiken va ja har ”fnattat” mig sen ja läste detta igår... :(
...och vägglöss kan väll även drabba ”den bästa” och ja vete tusan om ja hade hanterat situationen annorlunda om ja va den som drabbats... :(
Ja, jag tycker nog att här pratar vi ”utövning av makt”...vill nog ja göra gällande iallafall :(
Ingen risk för oss utmätta, mestadels är det efter utlandsresor man får med sej dessa kryp hem ;)
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Skrev och frågade kronofogden om utmätning av tredje parts ägodelar, här är svaret:

Kronofogden utmäter tillgångar för den som har skulder. Äger arbetsgivaren bilen/datorn, då tillhör dessa arbetsgivaren och kan inte utmätas för någon annan.


Om jag förstår din fråga rätt ?
Man lånar ut sin bil som är utmätt till någon annan, denna annan har skulder? Kan kronofogden beslagta bilen för denna annan för hens skulder?
Kronofogden utmäter inte tredje parts bil för någon annans skulder.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Skrev och frågade kronofogden om utmätning av tredje parts ägodelar, här är svaret:

Kronofogden utmäter tillgångar för den som har skulder. Äger arbetsgivaren bilen/datorn, då tillhör dessa arbetsgivaren och kan inte utmätas för någon annan.


Om jag förstår din fråga rätt ?
Man lånar ut sin bil som är utmätt till någon annan, denna annan har skulder? Kan kronofogden beslagta bilen för denna annan för hens skulder?
Kronofogden utmäter inte tredje parts bil för någon annans skulder.


Tackar som fört frågan vidare... :) Misstänkte själv starkt att företagens bilar inte går att utmäta... Borde vara oerhört svårt att få igenom en överskrivning på sin egen bil till sin arbetsgivare... :rolleyes:
Dock kvarstår rädslan vid lån, av låt säga som exempel min systers bil, då man verkar få just olika svar pga att det verkar allmänt vedertaget att folk med löneutmätning gärna skriver över sina bilar på andra privatpersoner... :(
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Ingen risk för oss utmätta, mestadels är det efter utlandsresor man får med sej dessa kryp hem ;)

Nja, det är väll en sanning med modifikation... Jag har nämligen förmånen att arbeta på ett företag som låter oss åka på konferens utomlands två gånger om året...men vanligtvis är det nog så som Du säger...
Dock har jag aldrig fnattat mig sååååå mycket som nu de senaste dagarna... Du tror alltså inte att dom hoppar igenom bildskärmar, etc... hehehe ;)
 

Jonnaaaa

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
11 Augusti 2016
Meddelanden
389
Mottagna reaktioner
142
Poäng
327
Idag fick jag ett sms från KF där det stod att de skickat ett brev till mig som det behöver veta att jag mottagit. De vill att jag ska ringa till ett BF team? Vad är detta? Hann tyvärr inte ringa idag
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Idag fick jag ett sms från KF där det stod att de skickat ett brev till mig som det behöver veta att jag mottagit. De vill att jag ska ringa till ett BF team? Vad är detta? Hann tyvärr inte ringa idag

Kan inte det ha varit brevet som Du skrev om häromdagen att dom
Skulle komma förbi på ”saft & bulle”? :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp