• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Utmätningsförrättning

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Nu är inte skuldhantering eller dess lagar något jag arbetar med och det känns lite jobbigt att sätta sig in i lagarna bara för att skriva poster på ett forum. Vad som irriterade mig var att du uttrycker rena felaktigheter som om det är fakta och använder dig av argumentet att du minsann jobbar på kronofogden och därför vet precis hur allt är och att alla som säger något annat automatiskt har fel . Jag tvivlar inte på att du säker vet mycket utifrån att du arbetat länge som delgivningsman och det är naturligtvis generöst att du delar med dig av det. Men jag tycker du ska hålla dig till det du faktiskt är säker på. Saken är den att människor som ligger på marken orkar inte alltid hålla eller ta reda på sin rätt. Vilket i sig kan vara en katastrof. Om de dessutom lyssnar på felaktig information därför att någon som utger sig för att veta säger det så kan det mycket väl bli dubbel katastrof.

Egentligen tänker jag inte på de som postar här hela tiden utan på de som kommer in som gäster och postar ett skrik på hjälp. Det kanske är det enda skriket de förmår att få ur sig.


Har aldrig varit delgivningsman?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Neej, och helt ärligt tror jag inte att jag skulle orka. Det var väl ett av de få jobb som jag inte sökte när jag var arbetslös, just av den anledningen.:)

Sedan, om sanningen ska fram, så var jag ju själv hos kronofogden när jag var arbetslös, så det hade nog aldrig varit aktuellt oavsett.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Lasseman menar nog att han aldrig varit delgivningsman ;-)
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Nämen ojdå, han skriver ju det... Jaja , han kanske bara tycker om lite "fina" ord och inte förstår vad han säger. (eller så gör han det...)Jag har faktiskt råkat ut för det i mitt arbete och gjort ett par överklagningar där jag "vunnit", tack vare bristande ordförståelse för sitt eget språk, hos myndigheten:D Ibland kostar det att vara byråkratisk.

Jag arbetar med upphandlingar.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Nämen ojdå, han skriver ju det... Jaja , han kanske bara tycker om lite "fina" ord och inte förstår vad han säger. (eller så gör han det...)Jag har faktiskt råkat ut för det i mitt arbete och gjort ett par överklagningar där jag "vunnit", tack vare bristande ordförståelse för sitt eget språk, hos myndigheten:D Ibland kostar det att vara byråkratisk.

Jag arbetar med upphandlingar.
Mycket tråkig ton du har.
@Lasseman är en tillgång och vi ska vara rädda om den tillgången.
Detta forum ska vara till hjälp och som en stöttning i en utsatt situation som vi skuldsatta är i.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Nämen ojdå, han skriver ju det... Jaja , han kanske bara tycker om lite "fina" ord och inte förstår vad han säger. (eller så gör han det...)Jag har faktiskt råkat ut för det i mitt arbete och gjort ett par överklagningar där jag "vunnit", tack vare bristande ordförståelse för sitt eget språk, hos myndigheten:D Ibland kostar det att vara byråkratisk.

Jag arbetar med upphandlingar.

Nej det har jag inte skrivit.
Jag delger en massa olika handlingar och tar med förelägganden också om vi ändå ska till någon som har sådana odelgivna.
En delgivningsman/delgivare gör i princip bara delgivningar.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Mycket tråkig ton du har.
@Lasseman är en tillgång och vi ska vara rädda om den tillgången.
Detta forum ska vara till hjälp och som en stöttning i en utsatt situation som vi skuldsatta är i.

Tja Du, utsatt känner jag mig inte som och jag kan bara prata för egen räkning, men upp till dags datum, så har jag personligen varit i tfn kontakt med KF åtminstone en handfull ggr och får olika svar på frågor mest hela tiden... så vem man kan lita på...jaaa, de vette fasiken! :(
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Det är väl bra om @Lasseman skriver vad "worst case" kan vara? Väldigt mycket är upp till tolkning, så därför kan samma sak behandlas olika beroende på detaljer och handläggning. Jag har också fått väldigt olika besked om min tjänstebil när jag ringt KFM och pratat med olika handläggare, så jag har förberett mej på det värsta i fall jag skulle få skuldsanering.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Det är väl bra om @Lasseman skriver vad "worst case" kan vara? Väldigt mycket är upp till tolkning, så därför kan samma sak behandlas olika beroende på detaljer och handläggning. Jag har också fått väldigt olika besked om min tjänstebil när jag ringt KFM och pratat med olika handläggare, så jag har förberett mej på det värsta i fall jag skulle få skuldsanering.

Köper till fullo detta, men likväl beklämmande att man får så olika svar...

Ett exempel är att jag erhåller ett rikskort (fd. rikskuponger) via min arbetsgivare. Kortet laddas varje månad med 1672kr. Av denna summa, dras det direkt 1004kr på min lön. Resterande 668kr läggs på toppen av min inkomst och det beskattas jag för (vilket är rätt - det är ju en förmån). Av dessa 668kr beskattas jag med 50%., dvs. 334kr avgår i skatt och resterande 334kr "får" jag av min arbetsgivare.

KF väljer då att se HELA beloppet om 668kr, som en "gåva" från min arbetsgivare och lägger hela beloppet som ett avdrag på mitt förbehållsbelopp... Beroende på vem jag pratar med på KF, så håller vissa med, men personenen ifråga, som gjorde min utredning, åberopar likväl att hela beloppet skall vara ett avdrag. Man kan stånga sig blodig... det hjälper likväl inte... :(
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp