• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Varning för Nystartfinans.

Fräser

Ny medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 November 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Jag har haft Nystart fram tills idag då jag fick ett lån med betydligt bättre ränta och återbetalningstid. Det är inga problem att lösa lånet men jag ska ge mina två cents av mina erfarenheter av Nystart Finans.
Jag har inte haft några som helst problem, väldigt bra bemötande men svindyr ränta! Det visste jag redan när jag tog lånet men då var det mitt enda alternativ. Enda grejen som har varit var att Nystart hade missat att betala en av fakturorna men när jag upptäckte det så var det inga som helst problem att få det åtgärdat. Det låter som att jag har haft tur med vilka jag har fått prata med.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
64
Poäng
196
Jag Kör vidare också på det negativa med nystart, de har bytt deras namn till Nstart säkert pga deras dåligt rykte.
Ja, de lovar guld, de har en hemsida nu, du kan logga in och se dina betalningar, betala enkelt vis Swish, trevligt och bättre bemötande, det var otroligt bra för mig när de samlade alla mina dåliga snabblån och krediter trots att jag hade många betalningsanmärkningar, till en hög ränta: 250 000kr 16%. Jag hade inget val då. Det blev ändå bättre ränta och lägre månadskostnad.
Problemet är att de har börjat höja ränta varannan månad med ca 0,75-1%. Inte så himla konstigt kanske under inflationen, men nu helt plötsligt höjer de från 19% till 23% pga höga kostnader säger dem. Det här är fan inte okej. Jag kunde tyvärr inte amortera mer förut och nu sitter jag med ett lån på ca 2300000kr och 23% ränta. Kan inte se månadskostnaden för januari än men det blir betydligt högre.

Jag ser att det är ett gammalt inlägg men ni som är kvar här, har ni fortfarande dessa? Hur ser räntan ut? Lämnar de fortfarande till Intrum? Blir det direktiv en anmärkning misskött kredit då? Tänker om det kan vara bra att släppa skiten till inkasso för att få en bättre tillfällig avbetalningsplan på ca 4 månader då kommer jag söka ett samlingslån men är rädd att få en anmärkning på UC om jag hamnar på inkasso.

Men åter igen, kan de höja en ränta bara så så hööööög med 4%?! Vad kan man göra? De sänker inte räntan om de tar inte en full UC och då måste man vara ren 0 ff, inga nya lån mm
 
Senast ändrad:

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
64
Poäng
196
Jag löste mitt lån i torsdags. Dom var lite dryga upplevde jag, sura att dom inte kan tjäna storkorva med räntekostnader på mig kanske.

Så skönt att slippa dom och mitt underskott borde tacka mig också inför nästa år.
Strålande. Stort grattis. Jag ber dagligen att bli av med dessa så fort jag kan, men jävlarna joggar oss, så fort de ser att man börjar amortera lite extra eller söka samlingslån via Lendo tex då höjer de räntan en månad efter. De är vampyrer.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Jag Kör vidare också på det negativa med nystart, de har bytt deras namn till Nstart säkert pga deras dåligt rykte.
Ja, de lovar guld, de har en hemsida nu, du kan logga in och se dina betalningar, betala enkelt vis Swish, trevligt och bättre bemötande, det var otroligt bra för mig när de samlade alla mina dåliga snabblån och krediter trots att jag hade många betalningsanmärkningar, till en hög ränta: 250 000kr 16%. Jag hade inget val då. Det blev ändå bättre ränta och lägre månadskostnad.
Problemet är att de har börjat höja ränta varannan månad med ca 0,75-1%. Inte så himla konstigt kanske under inflationen, men nu helt plötsligt höjer de från 19% till 23% pga höga kostnader säger dem. Det här är fan inte okej. Jag kunde tyvärr inte amortera mer förut och nu sitter jag med ett lån på ca 2300000kr och 23% ränta. Kan inte se månadskostnaden för januari än men det blir betydligt högre.

Jag ser att det är ett gammalt inlägg men ni som är kvar här, har ni fortfarande dessa? Hur ser räntan ut? Lämnar de fortfarande till Intrum? Blir det direktiv en anmärkning misskött kredit då? Tänker om det kan vara bra att släppa skiten till inkasso för att få en bättre tillfällig avbetalningsplan på ca 4 månader då kommer jag söka ett samlingslån men är rädd att få en anmärkning på UC om jag hamnar på inkasso.

Men åter igen, kan de höja en ränta bara så så hööööög med 4%?! Vad kan man göra? De sänker inte räntan om de tar inte en full UC och då måste man vara ren 0 ff, inga nya lån mm
Vad står det i villkoren om räntan?
Dom har nog mer kreditförluster än andra, det kostar.
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
64
Poäng
196
Vad står det i villkoren om räntan?
Dom har nog mer kreditförluster än andra, det

Det har de säkert.
Räntan får ändras i den utsträckning som ändringen motiveras av:
1. kreditpolitiska beslut;
2. ökade upplåningskostnader för kreditgivaren; eller
3. andra kostnadsökningar som kreditgivaren inte skäligen kunde förutse när kreditavtalet ingicks. Kreditgivaren är skyldig att tillämpa ovanstående villkor även till kredittagarens fördel. Kreditgivaren ska lämna meddelande om ändrad räntesats till kredittagaren innan ränteändringen börjar gälla.

Jag läser nu att Riksbanken lämnar styrräntan på 4%. Nästa räntebesked planerat nu under januari. Tror inte det är finns något att göra mot Nstart, att anmäla dem tex
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 769
Mottagna reaktioner
1 756
Poäng
1 277
Det har de säkert.
Räntan får ändras i den utsträckning som ändringen motiveras av:
1. kreditpolitiska beslut;
2. ökade upplåningskostnader för kreditgivaren; eller
3. andra kostnadsökningar som kreditgivaren inte skäligen kunde förutse när kreditavtalet ingicks. Kreditgivaren är skyldig att tillämpa ovanstående villkor även till kredittagarens fördel. Kreditgivaren ska lämna meddelande om ändrad räntesats till kredittagaren innan ränteändringen börjar gälla.

Jag läser nu att Riksbanken lämnar styrräntan på 4%. Nästa räntebesked planerat nu under januari. Tror inte det är finns något att göra mot Nstart, att anmäla dem tex
Anmäla för vad och till vem?
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
64
Poäng
196

Bilagor

  • IMG_6764.jpeg
    IMG_6764.jpeg
    348.1 KB · Visningar: 53

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Det har de säkert.
Räntan får ändras i den utsträckning som ändringen motiveras av:
1. kreditpolitiska beslut;
2. ökade upplåningskostnader för kreditgivaren; eller
3. andra kostnadsökningar som kreditgivaren inte skäligen kunde förutse när kreditavtalet ingicks. Kreditgivaren är skyldig att tillämpa ovanstående villkor även till kredittagarens fördel. Kreditgivaren ska lämna meddelande om ändrad räntesats till kredittagaren innan ränteändringen börjar gälla.

Jag läser nu att Riksbanken lämnar styrräntan på 4%. Nästa räntebesked planerat nu under januari. Tror inte det är finns något att göra mot Nstart, att anmäla dem tex

Då har du nog svaret i punkt 3 där.
 

Vic86

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
132
Poäng
327
Det undrar jag om med :facejoy:
Jag tror och hoppas att @Vic86 har bättre svar.
Jag anmälde dom till ARN då dom höjde räntan mer än riksbanken plus att jag vart lovad sänkt ränta efter 12mån om jag skötte mina betalningar vilket jag gjorde. Hade mail på det från dom. Dom sänkte aldrig min ränta utan tvingade mig då att ta en ny kreditupplysning vilket jag vägrade. Tillslut fick jag igenom 1% i räntesänkning vilket genererade samma ökning som riksbanken gjort totalt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp