• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Blev beviljad skuldsanering 2023, svarar gärna på frågor om någon undrar något :)

Krille90

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
6 December 2023
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Fick inledande en timme efter samtalet. Därefter har det vart knäpptyst i 7v. Jag har en känsla av att jag ej kommer få skusan denna gång. Önskar bara att det kunde gå lite fortare hela processen. Från att jag sökte tills idag har det gått över 6 månader och fortfarande är man inte klokare.

Hur lång tid tog denna process för dig?
Hej,

För mig tog det från dagen jag sökte till jag fick beslutet ungefär 8 månader.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krille90

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
6 December 2023
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Jag fick besked väldigt snabbt om inledande av skuldsanering, kan inte beskriva känslan :)

Är så glad men samtidigt så nervös att det i slutändan inte kommer att bli beslut om skuldsanering. Ska börja betala i Januari :) Skillnaden blir dock att de beslutat att jag nästan ska betala 3000 kronor mer per månad än vad jag gjort i min löneutmätning, de har räknat på att jag får ut 6000:- mer per månad än vad jag uppgivit. Jag är för närvarande sjukskriven på 25% och har innan dess varit föräldraledig på 20%.. gissar att de beräknat det och utgått från att jag kommer att arbeta heltid.. är det något jag bör ringa in och be dem ändra? Är rädd att beslutet kommer bli annorlunda om jag meddelar att jag inte vet när jag kommer att gå upp till heltid igen, samtidigt pratade vi om detta vid mitt samtal. Vad hade ni gjort?
Grattis :)

Av vad jag hört och läst så brukar man få betala mer under sin inledande skuldsanering sen ändras det när man får beslutet. Jag betalade också 3000kr mer under inledande jämfört med vad jag betalar nu efter beslutet.

Jag håller med det Wiran svara dig att alla ändringar måste du meddela så snabbt som möjligt till din handläggare för att underlätta processen både för dig och för handläggare.

Läste i tråden om det är större eller mindre chans att få skuldsanering beroende på om man jobbar heltid eller deltid. Som jag har uppfattat det så ska handläggaren utgå från varje individs enskilda situation och där med inte enbart basera beslutet på hur arbetssituationen ser ut.
 

BoLars23

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Juli 2023
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag sökte skuldsanering i augusti. Tog sista lånet nov-22. Men har funderat lite eftersom allt har varit lite rörigt när jag började släppa saker och försöka ordna med betalningsplanen och så. Jag kom att tänka på att jag handla lite under sommaren som jag tog på avbetalning på qliro. Räknas det som ett nytt lån? Jag hade redan en kredit där sen långtgående tidigare.
 

Kattmatt

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
23 Januari 2023
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
18
Poäng
72
Grattis :)

Av vad jag hört och läst så brukar man få betala mer under sin inledande skuldsanering sen ändras det när man får beslutet. Jag betalade också 3000kr mer under inledande jämfört med vad jag betalar nu efter beslutet.

Jag håller med det Wiran svara dig att alla ändringar måste du meddela så snabbt som möjligt till din handläggare för att underlätta processen både för dig och för handläggare.

Läste i tråden om det är större eller mindre chans att få skuldsanering beroende på om man jobbar heltid eller deltid. Som jag har uppfattat det så ska handläggaren utgå från varje individs enskilda situation och där med inte enbart basera beslutet på hur arbetssituationen ser ut.
Vad beror det på? Att man betalar mer under inledande?
 

Lali

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
kan det vara negativt att jag försökt få till ackordsuppgörelse med de jag är skyldig pengar?

en släkting var villig att låna ut pengar om jag kunde få ner mina skulder till 30% men det var ingen som nappade och eftersom det inte gick igenom fick jag heller inte den hjälpen av släktingen, kravet var att alla skulder skulle lösas i uppgörelsen får att få hjälpen. Jag informerade utgångsläget när jag försökte förhandla med bolagen och fick vissa förslag som min släkting inte godkände då jag var begränsad till 300.000 på alla skulder som ligger över miljonen. Nu så här i efterhand känns det ju löjligt att jag ens försökte få ner dem så mycket och hade hopp om att någon skulle gå med på det…
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 727
Mottagna reaktioner
981
Poäng
787
kan det vara negativt att jag försökt få till ackordsuppgörelse med de jag är skyldig pengar?

en släkting var villig att låna ut pengar om jag kunde få ner mina skulder till 30% men det var ingen som nappade och eftersom det inte gick igenom fick jag heller inte den hjälpen av släktingen, kravet var att alla skulder skulle lösas i uppgörelsen får att få hjälpen. Jag informerade utgångsläget när jag försökte förhandla med bolagen och fick vissa förslag som min släkting inte godkände då jag var begränsad till 300.000 på alla skulder som ligger över miljonen. Nu så här i efterhand känns det ju löjligt att jag ens försökte få ner dem så mycket och hade hopp om att någon skulle gå med på det…
Nej jag skulle nog tro det ses som positivt, att du försökt m allt du kan.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 727
Mottagna reaktioner
981
Poäng
787
Vad beror det på? Att man betalar mer under inledande?
Så var det inte för mej. Jag betalade mindre under inledande (löneutmätningen var oxå större än summan jag fick att betala under inledande) än då jag fick beslutad sanering plus att summan jag betalde ökade för varje år.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
818
Mottagna reaktioner
297
Poäng
457
Så var det inte för mej. Jag betalade mindre under inledande (löneutmätningen var oxå större än summan jag fick att betala under inledande) än då jag fick beslutad sanering plus att summan jag betalde ökade för varje år.
Gjorde du omprövningar eftersom summan ökad?
Hur mycket ökade din inkomst och din summa till kronofogden?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 727
Mottagna reaktioner
981
Poäng
787
Gjorde du omprövningar eftersom summan ökad?
Hur mycket ökade din inkomst och din summa till kronofogden?
Nej jag omprövade inte enda gång. Fick en omprövning begärd av borgenär år 1 i min sanering pga att de ansåg att jag tjänat betydligt mer än vad som stod i betalplan. Den högre inkomsten var från året före o jag hade då jobbat som en galning för att få ihop ekonomin. Denna omprövning avslogs. Hur mkt min inkomst ökade under åren i sanering kommer jag inte ihåg. Inom vården får man ju inte några jätteökningar direkt. Jag hade oxå redan i betalplan tagit med en viss övertid så hade lite utrymme s a s för ökning.
Summan jag betalade till skusan ökade nog med minst 1500 kr/mån från år 1 till år 5. Samma för min man.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
818
Mottagna reaktioner
297
Poäng
457
Nej jag omprövade inte enda gång. Fick en omprövning begärd av borgenär år 1 i min sanering pga att de ansåg att jag tjänat betydligt mer än vad som stod i betalplan. Den högre inkomsten var från året före o jag hade då jobbat som en galning för att få ihop ekonomin. Denna omprövning avslogs. Hur mkt min inkomst ökade under åren i sanering kommer jag inte ihåg. Inom vården får man ju inte några jätteökningar direkt. Jag hade oxå redan i betalplan tagit med en viss övertid så hade lite utrymme s a s för ökning.
Summan jag betalade till skusan ökade nog med minst 1500 kr/mån från år 1 till år 5. Samma för min man.
Men hur kunde du få betala mer om ingen omprövning gjordes? Hur bestämdes det att du skulle betala mer?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp