• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jobbar på Inkasso - ställ din fråga!

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Hej.
Haft ett gäng ärenden som avslutats utan att jag betalat nåt.
Brukar inkassobolagen avsluta skulder efter X-antal år?
Lr dyker dem snart upp hos någon annan aktör på marknaden?

De mesta hålls i liv med preskriptionsavbrott, riktigt små skulder ligger kanske närmare till hands att avskriva då det inte är värt kostnaderna för alla brev
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Chunky710

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 November 2022
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej @Svante1 jag har skulder hos ett inkassoföretag, det rör sig om ä 330 000, varav 180 000 är ränta.
Kapitalbelopp är 150 000kr.

Hur ser man på det med ackord uppgörelse eller/och avbetalning? Hur brukar de går till? Vad för ungefärlig procent kan man räkna med?. Drömscenario hade varit att de tar bort räntan helt och gör en avbetalning på kapitalbelopp på 36månader . 150000/36= 4167kr/månad.
 

Svante1

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
980
Mottagna reaktioner
418
Poäng
537
Hej @Svante1 jag har skulder hos ett inkassoföretag, det rör sig om ä 330 000, varav 180 000 är ränta.
Kapitalbelopp är 150 000kr.

Hur ser man på det med ackord uppgörelse eller/och avbetalning? Hur brukar de går till? Vad för ungefärlig procent kan man räkna med?. Drömscenario hade varit att de tar bort räntan helt och gör en avbetalning på kapitalbelopp på 36månader . 150000/36= 4167kr/månad.
Hej @Chunky710 det är jätte svårt att säga men hade den skulden varit på min avdelning så hade vi tittat på inkomst samt skulder, om du äger någon fastighet osv. Om skulden skulle vara gammal eller om personen har för låg lön så finns alternativ att skriva av kanske 50% av räntan. Att skriva av hela räntan händer inte ofta men händer. Jag tror eller vet att det är större chans att få ett ackord mellan 20 - 50% med en engångsbetalning annars kommer det förmodligen bli att man skriver av 20% av räntan mot ett högre månadsbelopp. Hoppas du fick svar på din fråga och ber om ursäkt för sent svar
 

Svante1

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
980
Mottagna reaktioner
418
Poäng
537
EDIT:
Har bytt avdelning så nu jobbar jag med uppköpta fordringar men kan fortfarande en del gällande det andra också. Om du har frågor tveka inte skriva
 

Mumlan

Kunnig medlem
Poäng: 336
Blev medlem
20 Maj 2023
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
153
Poäng
336
Hej! Jag sitter riktigt i skiten, men om jag kan halvera mina betalningar på samtliga skulder så kan jag leva på skuldsanering själv. Detta kräver dock att 17 långivare halverar mina månadsbetalningar, vilket såklart är i stort sett omöjligt. Men jag tänker kriga och försöka. Min fråga är dock: Är det lättare att föhandla med långivarna innan skulden går till inkasso, eller är det lättare att förhandla med inkasso? Jag får panik av att tänka att jag ska ha löneutmätning eller skuldsanering, jag vill verkligen klara detta själv! Ska ta hjälp av budgetrådgivare, men jag måste börja redan nu att ringa runt och förhandla.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Om det det är enklare vet jag inte men du slipper ju dröjsmålsränta Om du har kvar det hos långivaren
 

Mumlan

Kunnig medlem
Poäng: 336
Blev medlem
20 Maj 2023
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
153
Poäng
336
Om det det är enklare vet jag inte men du slipper ju dröjsmålsränta Om du har kvar det hos långivaren
Vet du om det är vanligt att de går med på det? Har pratat med Nordax och de var helt omöjliga att göra något överhuvudtaget.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Vet du om det är vanligt att de går med på det? Har pratat med Nordax och de var helt omöjliga att göra något överhuvudtaget.
Vissa går ju ändra betaltiden på mina sidor hos, men har du redan max så.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 191
Mottagna reaktioner
905
Poäng
817
Hej! Jag sitter riktigt i skiten, men om jag kan halvera mina betalningar på samtliga skulder så kan jag leva på skuldsanering själv. Detta kräver dock att 17 långivare halverar mina månadsbetalningar, vilket såklart är i stort sett omöjligt. Men jag tänker kriga och försöka. Min fråga är dock: Är det lättare att föhandla med långivarna innan skulden går till inkasso, eller är det lättare att förhandla med inkasso? Jag får panik av att tänka att jag ska ha löneutmätning eller skuldsanering, jag vill verkligen klara detta själv! Ska ta hjälp av budgetrådgivare, men jag måste börja redan nu att ringa runt och förhandla.
Hade du haft 2-3 stycken kanske du kunde haft tur att dem skulle kunna hjälpa dig lite men med 17 stycken så är det nog garanterat 10 st minst (snällt räknat) inte hjälpa dig med ngt.
Det du kan göra som nämnt ovan är ju att förlänga återbetalning där du kan
 

Mumlan

Kunnig medlem
Poäng: 336
Blev medlem
20 Maj 2023
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
153
Poäng
336
Hade du haft 2-3 stycken kanske du kunde haft tur att dem skulle kunna hjälpa dig lite men med 17 stycken så är det nog garanterat 10 st minst (snällt räknat) inte hjälpa dig med ngt.
Det du kan göra som nämnt ovan är ju att förlänga återbetalning där du kan
Får försöka med det, tänker att det också är ett nålsöga. Tack för svar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp