• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Jo det förstår jag, men ändå skönare att ha det kvar, för framtiden. Vi är ju lite äldre och iaf jag känner hur den tiden är verklighet nu mot när man började spara för många år sedan. Jag mår fortfarande dåligt över att jag inte har det kvar. jag funderar ibland på om jag haft sanering om jag inte sålt. Men det är ju ingen idé att fundera över det egentligen.
För min del hellre en skuldsanering för att sen spara ihop till pensionen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
Idag är det typ en månad sen förslaget skickades ut. Funderar på om jag ska maila min handläggare och fråga hur det går. Vill inte vara för tjatig bara.
 

conversar roto

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
12 Augusti 2018
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
85
Poäng
237
Fråga till Er med pågående skuldsanering:
Efter inledande, men innan betalplan skickades ut, fick Ni redovisa exakt skulds uppkomst & till vad skulden användes till?!
Vilken typ av bevis underlag krävdes för att redovisa ovanstående?!

Nej inte exakt varje skuld... jag tog för det första inte med varje skuld i redogörelsen för jag inte kom ihåg dem och då fattade ju handläggaren också att jag inte kom ihåg exakt vad varje skuld gick till. Generellt var det så att skulderna gick till att betala andra skulder, så jag använde mitt personliga brev till att skriva hur de FÖRSTA skulderna kom till och hur karusellen startade. De första skulderna kunde jag alltså redogöra för men sen blev det ”betalning av andra skulder” ”sms-lån för att kunna leva och köpa mat” etc. Jag tror att om man beskriver situationen som helhet så fattar de och man behöver inte visa varje grej. Och nån bevisning behövs inte alls.
 

conversar roto

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
12 Augusti 2018
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
85
Poäng
237
Är det vanligt långivare motsätter sig detta, förstår ju varför dom gör det. Finns det något värde för dem att göra detta? Förutom mer kostnader av juridiska kostnader.
Så äckligt trött på låneföretagen, sa till ett häromdagen att jag inte har råd, då säger dessa att betala 10% på krediten så kan du låna upp det igen.

Hade personen varit framför hade jag fan !. äcklig människa iaf.

Jag tror det är en principsak. Typ ”De ska fan inte slippa undan att betala och vi ska ha tillbaka vartenda öre”. Då har de inte räknat på bilden och insett att de aldrig kommer få tillbaka allt, eller så har de det men är tjuriga ändå.
Jag tror dock ändå inte det är så många som motsätter sig när de väl inser fakta. Den som motsatte sig min skuldsanering var ett inkassobolag som glömt anmäla sin skuld. Men hallå det är ju knappast mitt fel. De fick inte rätt sen, såklart.
Makens skuldsanering var det ingen som mosatte sig.
 

Idapida

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 September 2017
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
50
Poäng
157
Igår fick jag ett nytt brev om förbehållsbelopp. Min arbetsgivare ska betala in mer än vad som stog i förra brevet. Kfm har räknat från en inkomst högre än vad jag har i heltidslön fast jag jobbar inte ens heltid. Jag får inte ens ut en så hög lön dom räknat på. Jag kan ju lika gärna strunta i att jobba. Känns som jag jobbar gratis!
 

Fkr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
455
Mottagna reaktioner
318
Poäng
477
Igår fick jag ett nytt brev om förbehållsbelopp. Min arbetsgivare ska betala in mer än vad som stog i förra brevet. Kfm har räknat från en inkomst högre än vad jag har i heltidslön fast jag jobbar inte ens heltid. Jag får inte ens ut en så hög lön dom räknat på. Jag kan ju lika gärna strunta i att jobba. Känns som jag jobbar gratis!
Ring och säg att dem inte kan dra så mycket och varför. Det gjorde jag och då ändrade dem direkt.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Nej inte exakt varje skuld... jag tog för det första inte med varje skuld i redogörelsen för jag inte kom ihåg dem och då fattade ju handläggaren också att jag inte kom ihåg exakt vad varje skuld gick till. Generellt var det så att skulderna gick till att betala andra skulder, så jag använde mitt personliga brev till att skriva hur de FÖRSTA skulderna kom till och hur karusellen startade. De första skulderna kunde jag alltså redogöra för men sen blev det ”betalning av andra skulder” ”sms-lån för att kunna leva och köpa mat” etc. Jag tror att om man beskriver situationen som helhet så fattar de och man behöver inte visa varje grej. Och nån bevisning behövs inte alls.

...om inte ja missminner mig från det du skrivit tidigare så hade Du väll väldigt gamla skulder eller?!
Tror det är skillnad om man skickar in en ansökan med många ”färska” skulder?!
Tror även man ska vara försiktig med att tro att ”ingen bevisning behövs alls” som Du anger, för vad jag har kunnat utläsa, så är det helt upp till varje handläggare & dom kräver det dom vill/anser behövs för en bra bedömning.... Uppfyller man inte deras krav, så blir (kan) det bli avslag. :(
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp