Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är jag tillbaka efter flera månaders deppresion, ångest och dåligt samvete och bestämt mig att verkligen söka skuldsanering.
Jag kan inte längre gömma mig i hörnet och försöka bortse från verkligheten.
jag har prenumerat hos skuldsanera.se och köpt deras jurist hjälp för skuldsanering ansökan. Har bokat tid med dem och få se hur det går.
jag har några frågor om någon har svar på dem :)
Jag har en leasing bil med garanterat restvärde på ca 90 tusen. Dvs att i slut av december kommer avtalet upphöra och då får jag två val, antigen betala 90 tusen och få behålla bilen ( köpa bilen) eller bara lämna in bilen och bli utan bil.
jag jobbar utanför min stad där det inte finns någon buswförbindelser osv alltså jag kan inte ta mig till jobbet utan egen bil.
det är en golf 2018 och har ett värde på typ 130-140 tkr numera.
ska kfm tvinga mig sälja bilen om det eventuellt blir löneutmätning som det kommer bli snart då jag har släpt allting redan sen två månader nu.
de där 90 tusen som behövs för att köpa bilen ska min mamma betala åt mig.
Det är en väldig knäpp situation så behöver jag lite hjälp från er.
Vänd på frågeställningen, om någon var skyldig dig pengar, hade du känt att det var ok att den personen körde runt i en bil värd 100k+ samtidigt som du inte får betalt?

Är det banker och andra typer ockerbolag man är skyldig pengar tycker jag att man ska försöka överleva situationen så bekvämt som möjligt. Det är riktiga blodiglar vi pratar om. Finns det däremot privatpersoner med i bilden är det andra regler.

Är det banker och andra typer ockerbolag man är skyldig pengar tycker jag att man ska försöka överleva situationen så bekvämt som möjligt. Det är riktiga blodiglar vi pratar om. Finns det däremot privatpersoner med i bilden är det andra regler.
Du känner till uttrycket att sova med hundar?

Vänd på frågeställningen, om någon var skyldig dig pengar, hade du känt att det var ok att den personen körde runt i en bil värd 100k+ samtidigt som du inte får betalt?
Jag har inte råd med att köpa en annan bil och utan bil så förlorar jag mitt arbete. Som jag har förklarat innan så är det en leasing bil och måste lämna in den om jag inte betalar restvärde och i så fall blir jag utan bil.
du har inte förstått hela sammanhanget.
och de restvärde (90k) har jag inte råd med heller och min mor kommer att betala åt mig. Så jag kommer inte köpa en bil med egna pengar utan det blir en gåva från min mor fast det kommer stå i mitt namn vilket i sin tur kanske gör det svårt vid eventuellt löneutmättningen.
sedan så vill jag förklara att jag hade inte velat behålla bilen om jag inte hade behövt det för att ta mig till arbetet, Och också att jag har slitit ihjäl mig i många år och betalat åtminstone en halv miljon bara i ränta.
fortsätter jag betala som jag har gjort i många år som det är idag så är jag fortfarande svår skuldsatt även efter 25 år.

Senast ändrad:
Är det bättre om jag slutar arbeta och inte kan betala någonting alls? För utan bil kan jag inte arbeta, som jag har förklarat innan så är det en leasing bil och måste lämna in den om jag inte betalar restvärde och i så fall blir jag utan bil.
och de restvärde (90k) har jag inte råd med heller och min mor kommer att betala åt mig. Så jag kommer inte köpa en bil med egna pengar utan det blir en gåva från min mor fast det kommer stå i mitt namn vilket i sin tur kanske gör det svårt vid eventuellt löneutmättningen.
sedan så vill jag förklara att jag hade inte velat behålla bilen om jag inte hade behövt det för att ta mig till arbetet, Och också att jag har slitit ihjäl mig i många år och betalat åtminstone en halv miljon bara i ränta.
fortsätter jag betala som jag har gjort i många år som det är idag så är jag fortfarande svår skuldsatt även efter 25 år.

Tuff situation. Har du utmätning just nu?

Tuff situation. Har du utmätning just nu?
Nej. Inte än. Jag är bara rädd så att morsas pengar som hon ska betala för bilen också går in vid utmätningen. Fattar inte vad ska jag göra, ibland tänker jag på att lämna in denna och börja leasa en annan kanske. Jag har inte fått anmärkning än så det kanske går att leasa en billig bil med låg månads inbetalning.

Nej. Inte än. Jag är bara rädd så att morsas pengar som hon ska betala för bilen också går in vid utmätningen. Fattar inte vad ska jag göra, ibland tänker jag på att lämna in denna och börja leasa en annan kanske. Jag har inte fått anmärkning än så det kanske går att leasa en billig bil med låg månads inbetalning.
Går du minus varje månad?

Jag har inte råd med att köpa en annan bil och utan bil så förlorar jag mitt arbete. Som jag har förklarat innan så är det en leasing bil och måste lämna in den om jag inte betalar restvärde och i så fall blir jag utan bil.
Utmätning av lös egendom har ingenting med löneutmätning att göra.

Ja. Det är helt ohållbar. Ingen annan väg ut.
skuldsanering är den enda vägen ut.
nästan 8-10 tusen minus varje månad
Men släpp allt. Spara det du hinner spara fram till utmätning av lön. Och köp en billig bil. Denna kommer du att få behålla med tanke på arbetssituation.

Nu är jag tillbaka efter flera månaders deppresion, ångest och dåligt samvete och bestämt mig att verkligen söka skuldsanering.
Jag kan inte längre gömma mig i hörnet och försöka bortse från verkligheten.
jag har prenumerat hos skuldsanera.se och köpt deras jurist hjälp för skuldsanering ansökan. Har bokat tid med dem och få se hur det går.
jag har några frågor om någon har svar på dem :)
Jag har en leasing bil med garanterat restvärde på ca 90 tusen. Dvs att i slut av december kommer avtalet upphöra och då får jag två val, antigen betala 90 tusen och få behålla bilen ( köpa bilen) eller bara lämna in bilen och bli utan bil.
jag jobbar utanför min stad där det inte finns någon buswförbindelser osv alltså jag kan inte ta mig till jobbet utan egen bil.
det är en golf 2018 och har ett värde på typ 130-140 tkr numera.
ska kfm tvinga mig sälja bilen om det eventuellt blir löneutmätning som det kommer bli snart då jag har släpt allting redan sen två månader nu.
de där 90 tusen som behövs för att köpa bilen ska min mamma betala åt mig.
Det är en väldig knäpp situation så behöver jag lite hjälp från er.
Varför tar du hjälp av något sådant? Det finns gratis hjälp att få…

Utmätning av lös egendom har ingenting med löneutmätning att göra.
Så när exakt blir det utmättning av lös egendom? Är det inte samtidigt vid löneutmättningen?
vet inte hur det hela går till.
jag har slutat betala, de flesta små lån har hamnat hos inkasso bolag, efter det går det till kfm och då kommer de och börjar utmäta lön och lös egendom? Är det så det blir?

Så när exakt blir det utmättning av lös egendom? Är det inte samtidigt vid löneutmättningen?
vet inte hur det hela går till.
jag har slutat betala, de flesta små lån har hamnat hos inkasso bolag, efter det går det till kfm och då kommer de och börjar utmäta lön och lös egendom? Är det så det blir?
Tillgångsutredning genomförs, där eftersöks egendom för utmätning för att reglera det aktuella skuldsaldot.
Den vanligaste tillgången är just lön.

bilen blir utmätt, alternativ så lär du nekas skuldsanering om du inte säljer den.

leasingbil är svårt att få igenom vid en skuldsanering, ger nästan automatiskt avslag, vet att en här inne fick igenom sin, då hen kunde visa på att milersättningen hen fick från arbetet täckte kostnaden.

Har för mig att runt 20-25000 är ett tak på va din bil får vara värd, om du kan uppvisa ett behov av en bil. Annars kan dem i princip ta en bil som är värd 500:-

Finns hur många bilar som helst till salu skattade och besiktigade under 25000, så din mamma kan ju köpa en beg bil till dig istället.

Tillgångsutredning genomförs, där eftersöks egendom för utmätning för att reglera det aktuella skuldsaldot.
Den vanligaste tillgången är just lön.
Så du menar att om jag väljer börja med lönutmätning så undviker jag bli utmät på egendom tex bil.
Och så fortsätter jag betala bara med lönen tills jag får skuldsanering beviljat?
inget knackande på dörren och besök i lägenheten?

bilen blir utmätt, alternativ så lär du nekas skuldsanering om du inte säljer den.

leasingbil är svårt att få igenom vid en skuldsanering, ger nästan automatiskt avslag, vet att en här inne fick igenom sin, då hen kunde visa på att milersättningen hen fick från arbetet täckte kostnaden.

Har för mig att runt 20-25000 är ett tak på va din bil får vara värd, om du kan uppvisa ett behov av en bil. Annars kan dem i princip ta en bil som är värd 500:-

Finns hur många bilar som helst till salu skattade och besiktigade under 25000, så din mamma kan ju köpa en beg bil till dig istället.
När blir ens egendom utmät? Är det redan när fakturor hamnar hos kfm eller vid eventuellt inledande av skuldering? Eller redan vid lönutmätning? Kommer jag hinna behålla bilen till januari nästa år med tanke på att jag har flera inkasso ärende redan och har inte betalat sedan förra månaden.

Så du menar att om jag väljer börja med lönutmätning så undviker jag bli utmät på egendom tex bil.
Och så fortsätter jag betala bara med lönen tills jag får skuldsanering beviljat?
inget knackande på dörren och besök i lägenheten?
Du kan inte välja vilken typ av egendom som kommer att bli föremål för eventuell utmätning.

Lagt in en ny omprövning nu.
4 mån är kön in så runt 1 december kommer man "öppna" min omprövning.
Och ja, en del av mig är ju nervös för att man kommer att anse att jag har så pass hög ökning att jag måste börja betala in mer än de 13200 kr jag redan betalar.

När jag själv räknar på lön jag angav vid tillfället då jag ansökte om skuldsanering med de dåvarande utgifter i hyra och pendling så mot nuvarande lön och nuvarande utgifter i hyra och pendling samt så hamnar jag under 3500 kr (skattade pengar).
Vilket är ju definitivt under 5000 kr och även under 4000 kr.

Och jag vet att vissa då anser att jag inte skulle ha ansökt om en omprövning. Men, i mitt huvud så finns hjärnspöken om att annars kommer borgenärer att komma in med en omprövning nästa år när deklaration är utförd och man ser att min inkomst har ökat. Och det vill jag verkligen inte med tanke på vilka risker det medför som tex förlängd betalplan osv.

Men - ja, nu är den inskickad. Jag kommer att vara nervös i fyra månader. Och det är vid exakt just sådana här tillfällen jag känner mig så låst, stressad och utlämnad.
Jag känner igen det där.
Har gjort två omprövningar, en i början på april för att jag fick en ny tjänst på mitt jobb som innebar en ökning om lite mer än 2000kr före skatt, och en nu i juli för att jag blivit sambo (vi tjänar ungefär lika, hon har dock dubbelt så hög kostnad att ta sig till jobb än vad jag har.) Har inte fått något svar på den första ännu, och även om man gjort rätt som omprövat så har man ändå ångest. :(

Jag känner igen det där.
Har gjort två omprövningar, en i början på april för att jag fick en ny tjänst på mitt jobb som innebar en ökning om lite mer än 2000kr före skatt, och en nu i juli för att jag blivit sambo (vi tjänar ungefär lika, hon har dock dubbelt så hög kostnad att ta sig till jobb än vad jag har.) Har inte fått något svar på den första ännu, och även om man gjort rätt som omprövat så har man ändå ångest. :(
Ja det är ju ångest man får och sitter med.

Jag är snart halvvägs in i min skusan och jag vill minnas att någon skrev förut att det är då mest uppgivenhet kommer.
Och det är väl det som är för mig.

Jag känner mig låst och jäkligt trött och uppgiven.

Men jag har lagt in omprövning och det är väl en liten tröst i detta att jag inte ska betala in retroaktivt. Utan blir det en ändring sker det till januarilönen. För om det är fyra månader tills man ens börjar titta på min omprövning är vi december. Och blir beslut en höjning börjar jag i så fall att betala i januari.

Ni får verkligen ursäkta mitt kanske okänsliga inlägg, men jag förstår verkligen inte allt detta snack om ångest vid omprövningar…
De e ju de absolut bästa man kan göra och på det sättet har man ju ”ryggen fri” gentemot borgenärerna om dom skulle ”knorra”.
Jag tycker inte det är konstigt att handläggningstiden är sååå lång gällande just omprövningar då många faktiskt inte verkar vara legitima… :(
Kronofogden har kommit ut med tydliga direktiv gällande när en omprövning bör bli aktuell och flertalet av de omprövningsansökningar jag läser om här uppfyller inte dessa kriterier.
Läs mer här:

Ni får verkligen ursäkta mitt kanske okänsliga inlägg, men jag förstår verkligen inte allt detta snack om ångest vid omprövningar…
De e ju de absolut bästa man kan göra och på det sättet har man ju ”ryggen fri” gentemot borgenärerna om dom skulle ”knorra”.
Jag tycker inte det är konstigt att handläggningstiden är sååå lång gällande just omprövningar då många faktiskt inte verkar vara legitima… :(
Kronofogden har kommit ut med tydliga direktiv gällande när en omprövning bör bli aktuell och flertalet av de omprövningsansökningar jag läser om här uppfyller inte dessa kriterier.
Läs mer här:
Och är det så att man fått högre betalutrymme så ska man ju använda det till att just betala mer på skulderna. Inget konstigt liksom!

Läs mer här:
Helt OK att skriva vad du skriver.
Och då kan jag vara ärlig tillbaka att jag finner det rätt drygt att man kommer med sådana kommentarer.

Det ställningstagande du refererar till har jag läst många gånger. Och jag har även pratat med KFM om den och de ger inte de siffror som ställningstagandet säger.
Utöver det så står detta:
"Som huvudregel bör ansökan om omprövning beviljas och justering av betalningsbeloppet ske om gäldenärens ändrade ekonomiska förhållanden har medfört en förbättring av betalningsutrymmet med minst 4 000-5 000 kr per månad. Även mindre belopp kan leda till omprövning, om förändringen exempelvis ligger nära i tiden i förhållande till beslutet om skuldsanering."
Och vad mer kan göra att ett mindre belopp anses kunna leda till omprövning utöver det exemplet de anger? Kan du svara på det? För jag har inte kunnat få KFM att svara på det.

"Den omständigheten att en väsentlig förbättring har inträffat – vare sig den är månatlig eller av engångskaraktär – innebär dock inte att en omprövning alltid måste ske. Vägledande är ifall det vid en helhetsbedömning skulle vara stötande att inte beakta förändringen genom en omprövning."
Även här så får du gärna peka ut i vilka lägen man ska anse att det inte är stötande att beakta förändringen genom en omprövning.

Summa av summarum - en omprövning ska in för att det inte ska riskeras att ses som stötande. Summan man pratar om är en vägledning - men inget som är ristat i sten.

Och är det så att man fått högre betalutrymme så ska man ju använda det till att just betala mer på skulderna. Inget konstigt liksom!
Förvisso - men, samtidigt ... dryg kommentar.
Skulle jag nu inte ämna göra rätt för mig vilket innebär att jag kan komma att få betala mer = skulle jag ju inte ansöka om omprövning. Eller hur?
Finner jag det ändå jävligt drygt att göra en omprövning då jag verkligen skulle behöva de extra kronorna? Svar: Ja!
Upplever jag det stressande med hela omprövningen och allt som är kopplat till det? Svar: Ja!

@HallonGroda jag gjorde nyss en omprövning för att jag låg precis på gränsen för högre intäkter (4000kr plus/mån) - fick avslag på min ansökan.

Men för all del, fortsätt Du/Ni med Era omprövningar för betydligt mindre summor än så, så fortsätter jag lida med ALLA som verkligen är i behov av omprövning pga lägre inkomster…
Pga. den extremt långa handläggningstiden som Nu råder om 4 månader.

En fråga till oss med skuldsanering: när får man behålla skatteåterbäringen? Är det när man inte har skulder till stat och myndigheter?

Jag har inga skulder till ovan nämnda och fick 26.000 kr tillbaka i juni och fick behålla varje krona. Samma sak i juni 2021, då fick jag också 26.000 kr tillbaka och fick behålla dessa.

Förvisso - men, samtidigt ... dryg kommentar.
Skulle jag nu inte ämna göra rätt för mig vilket innebär att jag kan komma att få betala mer = skulle jag ju inte ansöka om omprövning. Eller hur?
Finner jag det ändå jävligt drygt att göra en omprövning då jag verkligen skulle behöva de extra kronorna? Svar: Ja!
Upplever jag det stressande med hela omprövningen och allt som är kopplat till det? Svar: Ja!
Fast hela poängen med skuldsaneringen är väl att man ska lära sig hantera pengar ? Kan tycka lite att din kommentar är stötande till en viss del för att dom som får avslag är rätt så besvikna och avundsjuka på dig som fått den här chansen !

Ok. Varför jag undrar är för att min årsinkomst för 2021 var 478 tusen men efter reseavdraget hamnade jag på 407 tusen.

Dom gör stickprover helt enkelt?

Man ser uppgifter månadsvis från skatteverket. Man gör inga stickprov i en skuldsanering. Är upp till borgenärerna att begära omprövning

Fast hela poängen med skuldsaneringen är väl att man ska lära sig hantera pengar ? Kan tycka lite att din kommentar är stötande till en viss del för att dom som får avslag är rätt så besvikna och avundsjuka på dig som fått den här chansen !
Ringer dom snart till dej ?

Stötande? Okej ... du har rätt till din åsikt.
Och givetvis är poängen med en skusan att man ska lära sig hantera pengar. Jag har fått chansen och jag sköter den. Och att då sedan anses att det är stötande att jag finner det jäkligt jobbigt (drygt) att den ökning av inkomst jag får kan gå in till att jag ska betala än mer får stå för dig. Att få extra pengar vore guld värt för mig av flera orsaker. Jag ljuger ju om jag skriver annat.

Och det hade väl varit mer stötande om jag inte tog ansvaret att söka om omprövning därför att inget i det KFM talar om för mig går i linje med det ställningstagande man har sammanfattat.

Och om KFM själv säger när jag pratar med dem (vid flera tillfällen) att jag _ska_ skicka in en omprövning så gör jag ju det trots ställningstagandet som det pekas på här inne.
Sedermera så - om jag finner det stressande med att sitta i den processen som en omprövning är är väl det knappast något som påvisar att jag inte lär mig hantera min ekonomi eller är otacksam.

Att näpsa någon på näsan för att man gör det KFM har sagt och sedan näpsa denne för att man skriver att det känns stressande ser inte jag som särdeles hjälpsamt.

Förstår fortfarande inte detta med omprövningar, man får ju en löneökning varje år, ska man då ompröva varje år eller är det på något sätt inräknat så länge det inte sticker ut extremt ? Sålänge ens årsinkomst inte ändras så är väl de ok ?

Och givetvis är poängen med en skusan att man ska lära sig hantera pengar. Jag har fått chansen och jag sköter den. Och att då sedan anses att det är stötande att jag finner det jäkligt jobbigt (drygt) att den ökning av inkomst jag får kan gå in till att jag ska betala än mer får stå för dig. Att få extra pengar vore guld värt för mig av flera orsaker. Jag ljuger ju om jag skriver annat.

Och det hade väl varit mer stötande om jag inte tog ansvaret att söka om omprövning därför att inget i det KFM talar om för mig går i linje med det ställningstagande man har sammanfattat.

Och om KFM själv säger när jag pratar med dem (vid flera tillfällen) att jag _ska_ skicka in en omprövning så gör jag ju det trots ställningstagandet som det pekas på här inne.
Sedermera så - om jag finner det stressande med att sitta i den processen som en omprövning är är väl det knappast något som påvisar att jag inte lär mig hantera min ekonomi eller är otacksam.

Att näpsa någon på näsan för att man gör det KFM har sagt och sedan näpsa denne för att man skriver att det känns stressande ser inte jag som särdeles hjälpsamt.
Fast du säger du behöver dessa pengar , men du ska kunna leva på det beloppet som du har rätt till i den betalplan du har !

Tillexempel en persons sanering startade för 4år sen då med en lön på 23500 i månaden, nu 4år senare är den på 25500 innebär det att man ska ansöka om omprövning eller räknas det som en normalhöjning med 500 i månaden, tar de hänsyn till en vanlig löneökning med åren ?

Tillexempel en persons sanering startade för 4år sen då med en lön på 23500 i månaden, nu 4år senare är den på 25500 innebär det att man ska ansöka om omprövning eller räknas det som en normalhöjning med 500 i månaden, tar de hänsyn till en vanlig löneökning med åren ?
Normala årliga löneökningar skall icke omprövas för man har i vanliga fall andra årliga utgiftsökningar såsom t.ex boendekostnad, etc, så dessa skall mer eller mindre ta ”ut varandra.
Framgår tydligt inne på KF:s hemsida om just ”normala” årliga löneökningar… :)

Sen att du skriver gulvärt för dig att få extra pengar ? Du ska leva på det som är i betalplanen !

Fast du säger du behöver dessa pengar , men du ska kunna leva på det beloppet som du har rätt till i den betalplan du har !
Att ha fått ett belopp är inte lika med att det stämmer överens med de utgifter man har. Det handlar om vilka utgifter KFM har ansett som ok.
Jag har tex en medicin som ligger utanför förmånsskyddet som kostar mig X antal hundralappar i månaden. Samt att jag har ett ögonfel som gör att jag måste uppdatera de glasögon jag har minst en gång om året, ibland kan det bli fler. Detta är heller inget som KFM har godkänt. Och ja, det finns intyg på det hela.

Så för de kostnaderna använder jag den tilltänkta bufferten på - precis så som KFM har sagt att jag ska göra.
Jag har förhållit mig till detta och ja, då har jag helt sonika högre kostnader än vad mitt förbehållsbelopp är på. Det innebär också att de betalfria månaderna och pengar som lösgörs där ger mig möjlighet att hålla allt flytande.

Och det jag skriver är "Att få extra pengar vore guld värt för mig av flera orsaker. Jag ljuger ju om jag skriver annat."

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp