• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 633
Mottagna reaktioner
1 666
Poäng
1 177
Så du menar att om jag väljer börja med lönutmätning så undviker jag bli utmät på egendom tex bil.
Och så fortsätter jag betala bara med lönen tills jag får skuldsanering beviljat?
inget knackande på dörren och besök i lägenheten?
Du kan inte välja vilken typ av egendom som kommer att bli föremål för eventuell utmätning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dado1

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
27 Juli 2021
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
74
Poäng
217
Lagt in en ny omprövning nu.
4 mån är kön in så runt 1 december kommer man "öppna" min omprövning.
Och ja, en del av mig är ju nervös för att man kommer att anse att jag har så pass hög ökning att jag måste börja betala in mer än de 13200 kr jag redan betalar.

När jag själv räknar på lön jag angav vid tillfället då jag ansökte om skuldsanering med de dåvarande utgifter i hyra och pendling så mot nuvarande lön och nuvarande utgifter i hyra och pendling samt så hamnar jag under 3500 kr (skattade pengar).
Vilket är ju definitivt under 5000 kr och även under 4000 kr.

Och jag vet att vissa då anser att jag inte skulle ha ansökt om en omprövning. Men, i mitt huvud så finns hjärnspöken om att annars kommer borgenärer att komma in med en omprövning nästa år när deklaration är utförd och man ser att min inkomst har ökat. Och det vill jag verkligen inte med tanke på vilka risker det medför som tex förlängd betalplan osv.

Men - ja, nu är den inskickad. Jag kommer att vara nervös i fyra månader. Och det är vid exakt just sådana här tillfällen jag känner mig så låst, stressad och utlämnad.
Jag känner igen det där.
Har gjort två omprövningar, en i början på april för att jag fick en ny tjänst på mitt jobb som innebar en ökning om lite mer än 2000kr före skatt, och en nu i juli för att jag blivit sambo (vi tjänar ungefär lika, hon har dock dubbelt så hög kostnad att ta sig till jobb än vad jag har.) Har inte fått något svar på den första ännu, och även om man gjort rätt som omprövat så har man ändå ångest. :(
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Jag känner igen det där.
Har gjort två omprövningar, en i början på april för att jag fick en ny tjänst på mitt jobb som innebar en ökning om lite mer än 2000kr före skatt, och en nu i juli för att jag blivit sambo (vi tjänar ungefär lika, hon har dock dubbelt så hög kostnad att ta sig till jobb än vad jag har.) Har inte fått något svar på den första ännu, och även om man gjort rätt som omprövat så har man ändå ångest. :(
Ja det är ju ångest man får och sitter med.

Jag är snart halvvägs in i min skusan och jag vill minnas att någon skrev förut att det är då mest uppgivenhet kommer.
Och det är väl det som är för mig.

Jag känner mig låst och jäkligt trött och uppgiven.

Men jag har lagt in omprövning och det är väl en liten tröst i detta att jag inte ska betala in retroaktivt. Utan blir det en ändring sker det till januarilönen. För om det är fyra månader tills man ens börjar titta på min omprövning är vi december. Och blir beslut en höjning börjar jag i så fall att betala i januari.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Ni får verkligen ursäkta mitt kanske okänsliga inlägg, men jag förstår verkligen inte allt detta snack om ångest vid omprövningar…
De e ju de absolut bästa man kan göra och på det sättet har man ju ”ryggen fri” gentemot borgenärerna om dom skulle ”knorra”.
Jag tycker inte det är konstigt att handläggningstiden är sååå lång gällande just omprövningar då många faktiskt inte verkar vara legitima… :(
Kronofogden har kommit ut med tydliga direktiv gällande när en omprövning bör bli aktuell och flertalet av de omprövningsansökningar jag läser om här uppfyller inte dessa kriterier.
Läs mer här:
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Ni får verkligen ursäkta mitt kanske okänsliga inlägg, men jag förstår verkligen inte allt detta snack om ångest vid omprövningar…
De e ju de absolut bästa man kan göra och på det sättet har man ju ”ryggen fri” gentemot borgenärerna om dom skulle ”knorra”.
Jag tycker inte det är konstigt att handläggningstiden är sååå lång gällande just omprövningar då många faktiskt inte verkar vara legitima… :(
Kronofogden har kommit ut med tydliga direktiv gällande när en omprövning bör bli aktuell och flertalet av de omprövningsansökningar jag läser om här uppfyller inte dessa kriterier.
Läs mer här:
Och är det så att man fått högre betalutrymme så ska man ju använda det till att just betala mer på skulderna. Inget konstigt liksom!
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Ni får verkligen ursäkta mitt kanske okänsliga inlägg, men jag förstår verkligen inte allt detta snack om ångest vid omprövningar…
De e ju de absolut bästa man kan göra och på det sättet har man ju ”ryggen fri” gentemot borgenärerna om dom skulle ”knorra”.
Jag tycker inte det är konstigt att handläggningstiden är sååå lång gällande just omprövningar då många faktiskt inte verkar vara legitima… :(
Kronofogden har kommit ut med tydliga direktiv gällande när en omprövning bör bli aktuell och flertalet av de omprövningsansökningar jag läser om här uppfyller inte dessa kriterier.
Läs mer här:
Helt OK att skriva vad du skriver.
Och då kan jag vara ärlig tillbaka att jag finner det rätt drygt att man kommer med sådana kommentarer.

Det ställningstagande du refererar till har jag läst många gånger. Och jag har även pratat med KFM om den och de ger inte de siffror som ställningstagandet säger.
Utöver det så står detta:
"Som huvudregel bör ansökan om omprövning beviljas och justering av betalningsbeloppet ske om gäldenärens ändrade ekonomiska förhållanden har medfört en förbättring av betalningsutrymmet med minst 4 000-5 000 kr per månad. Även mindre belopp kan leda till omprövning, om förändringen exempelvis ligger nära i tiden i förhållande till beslutet om skuldsanering."
Och vad mer kan göra att ett mindre belopp anses kunna leda till omprövning utöver det exemplet de anger? Kan du svara på det? För jag har inte kunnat få KFM att svara på det.

"Den omständigheten att en väsentlig förbättring har inträffat – vare sig den är månatlig eller av engångskaraktär – innebär dock inte att en omprövning alltid måste ske. Vägledande är ifall det vid en helhetsbedömning skulle vara stötande att inte beakta förändringen genom en omprövning."
Även här så får du gärna peka ut i vilka lägen man ska anse att det inte är stötande att beakta förändringen genom en omprövning.

Summa av summarum - en omprövning ska in för att det inte ska riskeras att ses som stötande. Summan man pratar om är en vägledning - men inget som är ristat i sten.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Och är det så att man fått högre betalutrymme så ska man ju använda det till att just betala mer på skulderna. Inget konstigt liksom!
Förvisso - men, samtidigt ... dryg kommentar.
Skulle jag nu inte ämna göra rätt för mig vilket innebär att jag kan komma att få betala mer = skulle jag ju inte ansöka om omprövning. Eller hur?
Finner jag det ändå jävligt drygt att göra en omprövning då jag verkligen skulle behöva de extra kronorna? Svar: Ja!
Upplever jag det stressande med hela omprövningen och allt som är kopplat till det? Svar: Ja!
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
@HallonGroda jag gjorde nyss en omprövning för att jag låg precis på gränsen för högre intäkter (4000kr plus/mån) - fick avslag på min ansökan.

Men för all del, fortsätt Du/Ni med Era omprövningar för betydligt mindre summor än så, så fortsätter jag lida med ALLA som verkligen är i behov av omprövning pga lägre inkomster…
Pga. den extremt långa handläggningstiden som Nu råder om 4 månader.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
En fråga till oss med skuldsanering: när får man behålla skatteåterbäringen? Är det när man inte har skulder till stat och myndigheter?

Jag har inga skulder till ovan nämnda och fick 26.000 kr tillbaka i juni och fick behålla varje krona. Samma sak i juni 2021, då fick jag också 26.000 kr tillbaka och fick behålla dessa.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp