Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Intressant fråga. Om din sambo har ett slott värt 50 miljoner kronor så kan jag inte se hur det ska påverka dig, det är du som söker om skuldsanering.
Följdfråga spelar det någon roll om man är gift eller sambo?

Det borde göra det, alltså spela roll.
Jag menar att endast vara sambo kan ändras från dag till dag medan en skilsmässa tar längre tid och måste godkännas innan den går igenom ... jag menar jag kan vara ute ur min sambos liv över en natt och aldrig mer ha med den personen att göra. Vilket är svårare om man är gift. Men samtidigt räknas min sambos inkomster in vid utmätning och eftersom han har en hög lön blir det att han får betala en större andel i hushållet och kfm drar en större summa från mig och mitt förbehållsbelopp blir betydligt mindre. Han förväntas Inprincip försörja mig. Jag kan tycka att bostadskostnaden borde vara hälften var men så räknar de tyvärr inte....

Intressant fråga. Om din sambo har ett slott värt 50 miljoner kronor så kan jag inte se hur det ska påverka dig, det är du som söker om skuldsanering.

Håller med angående att det borde inte påverka mig då det är jag som ansöker om sanering. Men man vet aldrig hur dem resonerar

KFM kan se hur det påverkar, en som skrev här i höstas nån gång fick avslag med motivering åt det hållet.

KFM kan se hur det påverkar, en som skrev här i höstas nån gång fick avslag med motivering åt det hållet.

Sambo eller gift?
Fattar gift men typ flickvän eller sambo vore kanske lite märkligt. Tänk om jag då som tjänar bra blir ihop med en tjej, är tillsammans 2 veckor då kan jag tycka det är aningen märkligt att hon får avslag?

Sambo eller gift?
Fattar gift men typ flickvän eller sambo vore kanske lite märkligt. Tänk om jag då som tjänar bra blir ihop med en tjej, är tillsammans 2 veckor då kan jag tycka det är aningen märkligt att hon får avslag?

Har ingen aning.

Idag ansökte jag på nytt om skuldsanering får se Om det går igenom denna gången. Em fråga, jag är sambo och min sambo har sparpengar, jag har inget alls med dessa pengarna att göra utan min sambo har själv jobbat ihop dessa. När kfm gör tillgångs utredning så minns jag att de även gjorde det på min sambo. Kan min sambos sparpengar ställa till det för mig ? Jag menar kan dem ge mig avslag pga det ?
Skuldsaneringsenheten gör inga tillgångsundersökningar på det viset kfm gör.
Däremot så ska din sambos inkomst uppges för att det räknas in i ditt förbehåll.

Skuldsaneringsenheten gör inga tillgångsundersökningar på det viset kfm gör.
Däremot så ska din sambos inkomst uppges för att det räknas in i ditt förbehåll.
Okej det trodde det jag att det gjordes. Ja såklart, vet att min sambos inkomst räknas in men även om han har hög lön så kan väl inte det ge avslag ? Utan de räknar väl bara på att jag då kan betala in en högre summa eller ?

Har jobbat mycket övertid senaste månaden, både enkel och kvalificerad. Har alltså offrat ett antal kvällar och helger för att slutföra en extra uppgift som vi har fått. Ser nu min lönespec och kan konstatera att det inte lönar sig att offra sig eftersom skatterna är alldeles för höga i det här landet. Av ca 13000 kr övertid får jag behålla knappt hälften.

Ja, det är HELT sjukt !! Har alltid sagt det - kommer alltid säga det - skatterna är VIDRIGA i detta land !! :mad:

Okej det trodde det jag att det gjordes. Ja såklart, vet att min sambos inkomst räknas in men även om han har hög lön så kan väl inte det ge avslag ? Utan de räknar väl bara på att jag då kan betala in en högre summa eller ?

Nej, Din sambos inkomst, hög eller låg, bör inte generera avslag. Det är Du som står i rampljuset...inte din sambo. All lycka till.

Nej, Din sambos inkomst, hög eller låg, bör inte generera avslag. Det är Du som står i rampljuset...inte din sambo. All lycka till.
Det finns någonstans, kommer inte ihåg vart jag läst det, om sambo/make (kommer inte ihåg om det gäller sambo) är så rik så att levnadsstandarden blir så hög så det blir oskäligt att bevilja skuldsanering kan man få avslag.

Det finns någonstans, kommer inte ihåg vart jag läst det, om sambo/make (kommer inte ihåg om det gäller sambo) är så rik så att levnadsstandarden blir så hög så det blir oskäligt att bevilja skuldsanering kan man få avslag.

Detta kan jag oxå erinra mig att jag har läst någonstans, men om inte jag missminner mig, så var maken miljonär och det tror inte jag att frågeställarens sambo är... ;)

Detta kan jag oxå erinra mig att jag har läst någonstans, men om inte jag missminner mig, så var maken miljonär och det tror inte jag att frågeställarens sambo är... ;)

Haha nä långt ifrån. Om det vore så väl så hade mina skulder varit ett minne blott för längesen. Egentligen är det ingen jättehög lön han har men är på gränsen till höginkomsttagare.

Hur stora skulder har du? Din inkomst? Och varför får du avslag? :)
Förra gången fick jag avslag pga att de ansåg att jag kunde betala på en överskådlig tid. Skulder på 870.000 registrerade hos kfm ... har några som ligger på bevakning hos inkasso och några som åker jojo fram och tillbaka till kfm och till inkasso, dem drar tillbaka för att sedan skicka tillbaka dem igen!

Mycket beror nog på vem man kommer till. Hade skulder på ca 650k innan jag fick skuldsanering. Och ligger runt 30k innan skatt.

Mycket beror nog på vem man kommer till. Hade skulder på ca 650k innan jag fick skuldsanering. Och ligger runt 30k innan skatt.
Ja och familjeförhållanden, beror ju lite på din betalningsförmåga.

Absolut beror familjeförhållanden. Jag betalar kfm 12300kr månaden under skuldsanering

Nu har jag börjat förberedelserna för att så småningom söka skuldsanering igen...får se om dom tycker jag gör tillräckligt för att försöka öka mina inkomster. Inskriven på arbetsförmedlingen att jag söker jobb på deltid eller heltid. Jobbar i dag 70%. Tyvärr jobbat 70% senast 18 åren så har ju inte rätt till akassa upp till heltid heller. Försökt tidigare att ha extra jobb men höll pga det på att gå in i väggen, så hoppas det kommer funka bättre nu om jag får nåt mer jobb. Så bara söka jobb som funkar ihop med mitt fasta deltidsarbete och hoppas nästa handläggare tycker jag ansträngt mig tillräckligt då.

Senast ändrad:
Hur stora skulder hade du och vad har du i inkomst ?

Har skulder på ca 700tkr och inkomst före skatt på 21 500:-
Men hade en bil som var värderad till för mycket så därför jag fick avslag. Sålt den och sökt igen så hoppas man får inledande nu.

Jaha fick man avslag då.
Det var mitt sista hopp i livet. Finns bara en utväg nu hur fegt det än är, orkar inte med att må så här dåligt längre

Jaha fick man avslag då.
Det var mitt sista hopp i livet. Finns bara en utväg nu hur fegt det än är, orkar inte med att må så här dåligt längre

Sluta aldrig kämpa, överklaga eller sök på nytt. Ge inte upp!
Har du någon samtalskontakt? Inte värt att ge upp pga av något så fattigt som pengar!
Ibland stirrar man sig blind och när det dåliga måendet tar över så kan det kännas lite bättre och lättare att hantera vardagen om man har någon att prata med. Du är inte dina skulder glöm aldrig det...

Jaha fick man avslag då.
Reggade mig nu efter att ha följt forumet länge. Blir orolig för dig @fiore84 är själv bara en vanlig medmänniska. Kanske med lite mer ”verktyg” än medel. Då jag i mitt yrkesutövande är skaplig på att coacha, lyssna, rådgiva, eller om du bara behöver någon att bara prata med? Finns på PM

Jaha fick man avslag då.

Hur motiverade avslaget?

• Gilla
Reaktioner: p79
Hej.
Ni som fått inledande skuldsanering.
Fick ni brev eller samtal eller såg ni i poit?
Tack på förhand

Jaha fick man avslag då.

Vet hur det känns! Fått avslag 2 ggr...gav nästan upp vid första avslaget, men testade att söka igen. Fick tyvärr avslag igen, trots att jag skickat med olika intyg som styrkte att jag inte fixade ett heltids jobb pga mitt mående. Mitt avslag beror på att dom inte tycker jag ansträngt mig tillräckligt för att försöka öka mina inkomster. Andra avslaget var inte roligt att få men gav mig insikt i vad jag måste försöka göra för att så småningom få skuldsanering. Gav mig på nåt sätt styrka att trots hopplöshet kämpa.

Vet hur det känns! Fått avslag 2 ggr...gav nästan upp vid första avslaget, men testade att söka igen. Fick tyvärr avslag igen, trots att jag skickat med olika intyg som styrkte att jag inte fixade ett heltids jobb pga mitt mående. Mitt avslag beror på att dom inte tycker jag ansträngt mig tillräckligt för att försöka öka mina inkomster. Andra avslaget var inte roligt att få men gav mig insikt i vad jag måste försöka göra för att så småningom få skuldsanering. Gav mig på nåt sätt styrka att trots hopplöshet kämpa.
Var andra avslaget av samma anledning?

Var andra avslaget av samma anledning?

Ja i princip...dom i frågasatte varför jag inte va sjukskriven sista procenten om jag inte kunde jobba heltid...jobbar 70% och gjort det i 18 år. Och pga av det så har jag ju inte heltid bakom mig och kan inte vara sjukskriven från nåt som jag inte har...men det struntade dom i.
Den första handläggare sa att det räckte att jag kunde styrka med tex läkarintyg att jag mådde extremt dåligt osv men den andra tyckte absolut inte det räckte....så dom gör väldigt olika bedömning.

Fem veckor kvar till besked nu om allt går som det ska. Fick inledande 10 februari så har väntat länge. Det enda som KF verkade se som direkt hinder för att jag skulle bli godkänd för skuldsanering är att jag jobbar 75 % . Jag får inte mer och pga viruset får jag inte ha övertid och det är svårt att ansöka om extra timmar. Hoppas nu.

Om man fått inledande skuldsanering ska jag meddela de fordringsägare som skickar krav brev , inkasso mm att jag fått inledande skuldsanering eller bara strunta i alla brev?

En fråga i denna tråd, jag har precis fått en påminnelse på min delgivning (kommer att hamna hos kf och be om skuldsanering då jag är ensamstående). Den 1a delgivningen har jag inte fått men påminnelsen som kom nu, jag får min skatteåterbäring mellan den 9-12 juni och är i stort behov av denna då den är väldigt hög. Kommer jag att hinna få den eller tar de den direkt? Skulle ni betala in skulden som är delgiven på ca 1300kr? Vet att det är mer på väg in till kf men jag tänker på själva "förfarandet" - när tar de pengarna vill säga

En fråga i denna tråd, jag har precis fått en påminnelse på min delgivning (kommer att hamna hos kf och be om skuldsanering då jag är ensamstående). Den 1a delgivningen har jag inte fått men påminnelsen som kom nu, jag får min skatteåterbäring mellan den 9-12 juni och är i stort behov av denna då den är väldigt hög. Kommer jag att hinna få den eller tar de den direkt? Skulle ni betala in skulden som är delgiven på ca 1300kr? Vet att det är mer på väg in till kf men jag tänker på själva "förfarandet" - när tar de pengarna vill säga

Du behöver inte betala den för att rädda din skatteåterbäring. Kommer inte hunnit igenom alla steg för att dom ska utmäta dina skattepengar. Skicka in och skriv måndagens datum

Fem veckor kvar till besked nu om allt går som det ska. Fick inledande 10 februari så har väntat länge. Det enda som KF verkade se som direkt hinder för att jag skulle bli godkänd för skuldsanering är att jag jobbar 75 % . Jag får inte mer och pga viruset får jag inte ha övertid och det är svårt att ansöka om extra timmar. Hoppas nu.

En nyfiken fråga...är din arbetstid enbart 75%? Är du arbetssökande resterande 25% så du får nån form av ersättning?
Mest nyfiken då jag inte ens fick inledande pga att dom inte tycker jag gör tillräckligt då jag enbart jobbar 70%.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp