• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Jag har inte för avsikt att bli skuldfri. Jag har för avsikt att göra mina skulder hanterbara. Jag har för avsikt att desarmera dem.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Jag har inte för avsikt att bli skuldfri. Jag har för avsikt att göra mina skulder hanterbara. Jag har för avsikt att desarmera dem.
Personligen hade jag siktat på att likvidera dem, tänker att du har möjligheten i och med hur mycket du har amorterat hittills.
Endast en reflektion.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Det är mera stabilt att förtidsamortera ett vanligt banklån med lång armorteringstid än att hela tiden sitta ett steg från att något inkassobolag ska få för sig att de ska skicka en gammal skuld till fogden. Dessutom är kostnaden här likvärdig med tanke på att mitt ackord med intrum är lika stort som räntekostnaden för hela lånets löptid om räntan är 10%.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Jag fick mitt brev från CSN i onsdags
Angående dina betalningar för 2023? Ingen dålig vips behandling då eftersom dom själv säger att dom stänger ner för att räkna ut etc vid nyår först.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Angående dina betalningar för 2023? Ingen dålig vips behandling då eftersom dom själv säger att dom stänger ner för att räkna ut etc vid nyår först.
Mitt CSN är pausat
Angående dina betalningar för 2023? Ingen dålig vips behandling då eftersom dom själv säger att dom stänger ner för att räkna ut etc vid nyår först.
Angående dina betalningar för 2023? Ingen dålig vips behandling då eftersom dom själv säger att dom stänger ner för att räkna ut etc vid nyår först.
 

Bilagor

  • 20221224_215808.jpg
    20221224_215808.jpg
    1.1 MB · Visningar: 21

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Kom precis hem från fyrverkerierna. De var ju trevliga – och sällskapet var ju trevligt också. Men så fort jag kom in genom dörren klockan 00.45 började man ju fundera eftersom det nu överallt pekas på att det är 2023. Sista året av det här, om allt går som det ska. Nio månader till med denna självpåtagna ekonomiska tvångströja man har. Om inte pandemi och krig nu följs av hungersnöd och sedan död. Då kanske man får börja kolla efter trumpetmusiker i himlavalvet.

Tvångströja. Ja, det är ju en bra beskrivning på det jag har gått igenom. Jag har ju själv valt det, så det är inte en klagan över tingens tillstånd. Stora mål, mindre mål, och små mål måste sättas upp för att man ska nå någonvart, och målens medel är ju baserat på ackumulation av tillgångar över tid, och minskning av problematik över samma tid. Då måste man ju vara disciplinerad, och i mitt fall får man ikläda sig den ekonomiska tvångströjan. Om man gör det frivilligt så skaver det väl mindre än om man tvingas till det, tänker jag. Och om man tvingas till det, så lär ju problematiken inte i sig lösas utan man stretar emot. Jag vet inte.

Problemet är ju bara att jag är ganska otålmodig, och värre blir det ju närmare målsnöret man kommer. Jag hoppas att de nästa nio månaderna inte blir olidliga.

Jag kan också göra som så att jag kostar på mig en förfrågan, beroende på hur min UC ser ut, i Mars. Då bör frågan vara inaktuell tills september-oktober i alla fall. Vem vet, kanske det är någon som ger ett erbjudande då när jag har en taxerad inkomst på 310k snarare än 160k som jag har haft i år.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Jag måste väl uppdatera denna också eftersom jag nu fått kravet från CSN. I år vill de ha 13 644 kronor av mig. Eller 2274 kronor i februari, och sen 1137 kronor varje månad tills december. Om jag inte får något tillskott så tar min buffert slut i juni, om jag inte minskar månadspengen jag ger mig själv från 3000 kronor till 2000 kronor. Fem hundra i veckan till mat... Nu tror jag ju inte att jag kommer att helt sakna andra inkomster. I april lär jag ju få skatteåterbäring. Utan ränteavdrag får jag 1400. Med ränteavdrag får jag väl 10 000. Jag är lite osäker på om räntor på inkassoskulder är avdragsgilla. När jag googlar på nätet så står det att dröjsmålsräntor inte är avdragsgilla, men papper jag fått från Visma och andra säger tvärtom.

Det här håller mig med andra ord inte vaken. I värsta fall kan jag försöka utöka mitt skitlån hos Extralånet. Nu efter tio månaders exemplariskt betalande bör de väl kanske gå med på det. Kanske.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp