• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 076
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Jag måste väl uppdatera denna också eftersom jag nu fått kravet från CSN. I år vill de ha 13 644 kronor av mig. Eller 2274 kronor i februari, och sen 1137 kronor varje månad tills december. Om jag inte får något tillskott så tar min buffert slut i juni, om jag inte minskar månadspengen jag ger mig själv från 3000 kronor till 2000 kronor. Fem hundra i veckan till mat... Nu tror jag ju inte att jag kommer att helt sakna andra inkomster. I april lär jag ju få skatteåterbäring. Utan ränteavdrag får jag 1400. Med ränteavdrag får jag väl 10 000. Jag är lite osäker på om räntor på inkassoskulder är avdragsgilla. När jag googlar på nätet så står det att dröjsmålsräntor inte är avdragsgilla, men papper jag fått från Visma och andra säger tvärtom.

Det här håller mig med andra ord inte vaken. I värsta fall kan jag försöka utöka mitt skitlån hos Extralånet. Nu efter tio månaders exemplariskt betalande bör de väl kanske gå med på det. Kanske.
Det var en generös månadspeng du får :) Får jag 300 kr i månadspeng så är jag glad.
Men vad skönt att det ordnar sig för dig men hoppas du slipper behöva utöka Extralånet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Generös och generös. Det är mera att jag får ställa mig framför spegeln, öppna plånboken, och sen ge min spegelbild en föreläsning om hur viktigt det är att vara ansvarig med pengar, och att summan måste räcka hela månaden för det blir inget mer.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Jag har ju en rätt dyr lägenhet. Skälet till att jag bor i nyproduktion är ju att jag harvade runt i andrahandsträsket i Göteborgsområdet i flera år, och bodde med en del skumma individer. Inte kriminella, men konstiga och exploativa. Som en del av min rehabilitering var det ju viktigt att få bostaden fixad – även om det betydde att jag (återigen) skulle bli blåst på en deposition. Vilket skedde. Men jag kan inte beskriva hur skönt det var att låsa om sig i den första förstahandshyrda lyan i Götet.

Planen med det här var ju att bo ett tag, och sen använda den interna bostadskön hos Poseidon (fastighetsbolaget). Det kunde väl inte vara en så lång kö, och inte lika många sökande – särskilt eftersom alla i den interna bostadskön redan hade sina bostäder ordnade. Det skulle inte vara lika stort tryck som på Boplats (den allmänna bostadskön).

Jag börjar misstänka att jag gjort en felräkning. Särskilt som de fyra allmännyttiga bostadsbolagen i Göteborg slog ihop sina interna bostadsköer till en enda gemensam i November förra året.

Jag skulle så väldigt gärna vilja sänka mina boendekostnader. Det skulle hjälpa mycket. Inte minst skulle det underlätta KALP-beräkningen senare i år när jag i September kan söka Unionens medlemslån utan några betalningsanmärkningar.

Och, med anledning av mitt det och förra inlägg. Jag sökte om en utökning av Extralånet och fick det. CSN-skulden är nu borta, men jag är nu häftad med en ny skuld som jag ska betala tillbaka över 10 år. På pappret. I själva verket hoppas jag betala bort det efter september.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Jag har ju en rätt dyr lägenhet. Skälet till att jag bor i nyproduktion är ju att jag harvade runt i andrahandsträsket i Göteborgsområdet i flera år, och bodde med en del skumma individer. Inte kriminella, men konstiga och exploativa. Som en del av min rehabilitering var det ju viktigt att få bostaden fixad – även om det betydde att jag (återigen) skulle bli blåst på en deposition. Vilket skedde. Men jag kan inte beskriva hur skönt det var att låsa om sig i den första förstahandshyrda lyan i Götet.

Planen med det här var ju att bo ett tag, och sen använda den interna bostadskön hos Poseidon (fastighetsbolaget). Det kunde väl inte vara en så lång kö, och inte lika många sökande – särskilt eftersom alla i den interna bostadskön redan hade sina bostäder ordnade. Det skulle inte vara lika stort tryck som på Boplats (den allmänna bostadskön).

Jag börjar misstänka att jag gjort en felräkning. Särskilt som de fyra allmännyttiga bostadsbolagen i Göteborg slog ihop sina interna bostadsköer till en enda gemensam i November förra året.

Jag skulle så väldigt gärna vilja sänka mina boendekostnader. Det skulle hjälpa mycket. Inte minst skulle det underlätta KALP-beräkningen senare i år när jag i September kan söka Unionens medlemslån utan några betalningsanmärkningar.

Och, med anledning av mitt det och förra inlägg. Jag sökte om en utökning av Extralånet och fick det. CSN-skulden är nu borta, men jag är nu häftad med en ny skuld som jag ska betala tillbaka över 10 år. På pappret. I själva verket hoppas jag betala bort det efter september.
Hur stor är lägenheten? När det var som värst (bodde i GBG då) gjorde jag 'om' min 2a och hyrde ut det stora sovrummet till tillfälliga studenter. Hyrde ut några veckor åt gången, tills jag sedan kände att jag hellre ville ha nån fast. Satte annons och fick en supertrevlig skötsam hyresgäst. 4500kr i månaden. Det kan det ju absolut vara värd under en tid. Du bestämmer ju vem som får hyra rummet och man kan ha en prövoperiod.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Hur stor är lägenheten? När det var som värst (bodde i GBG då) gjorde jag 'om' min 2a och hyrde ut det stora sovrummet till tillfälliga studenter. Hyrde ut några veckor åt gången, tills jag sedan kände att jag hellre ville ha nån fast. Satte annons och fick en supertrevlig skötsam hyresgäst. 4500kr i månaden. Det kan det ju absolut vara värd under en tid. Du bestämmer ju vem som får hyra rummet och man kan ha en prövoperiod.
Bra ide. Ta den med bäst betyg som verkar trevlig så ska det nog gå bra.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Det är viktigt att regelbundet sätta sig ner och räkna om allt från början, så att man bekräftar att man fortfarande har koll. Det är alltid en nyktrande syssla. Sedan november 2021 har jag betalat av 103 900 på mina skulder. Genomsnittet per månad är 6 866 per månad. Tänk vad mycket man skulle ha kunnat göra med de pengarna. Kanske lagt undan till pension, sparat till en resa, köpt den där grejen man väldigt gärna vill ha.

Onwards and upwards. En dag tar det här slut.
 

Vägentillskuldfri

V.I.P
Poäng: 476
Årets nya medlem
Blev medlem
17 Februari 2023
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
355
Poäng
476
Tack för kloka tankar du delat med dig. Depression är vidrigt och inget man önskar sin värsta fiende. Men du har kommit så otroligt långt, många klappar på din 50+-gruffliga axel, den förtjänar det.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Igår fick jag en inbjudan till en visning på en 2:a i Kortedala här i Göteborg som skulle kosta mig 4k mindre per månad än den nuvarande. Det blir lite längre att pendla till jobbet i Mölndal (bor i Frölunda just nu), men det vore fint om jag fick denna lägenheten. Kommer jag att få den? Vet ej. Jag är nog inte ensam om att bli inbjuden till visning, så jag hoppas att jag är den som har mest dagar, men är inte säker på det.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Som jag skrev tidigare så har jag i sedan November 2021 betalat 103 900 på mina skulder, varav 70 506 betalades mellan Januari och December 2022. Jag förutsätter att åtminstone hälften av det är räntor. Som bekant får man ju 30% tillbaka av Mamma Staten på deklarationen varje år, så med 50% av betalningarna i form av räntor så skulle jag i en ideal värld få drygt 10 000 tillbaka.

Det tror jag inte på.

Om man bortser från alla räntebetalningarna, och även från mitt faktiska lån från Extralånet, så kommer jag att få en kvarskatt på 2400 kronor.

Ni kan kanske förstå att jag, i dessa deklarrationstider, nöter upp golvplanket runt köksbordet, som en far förr om åren på BB på födelsenatten. Det ska bli spännande att se siffrorna när de kommer.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp